När måste man ha en inspektionslucka igentlign ?

Har en inspektionslucka i badrument idag där ingående vatten kommer ut, men undrar om jag verkligem måste ha det nu när jag ska kakla , anslutningarna inne i inspektionsluckan är lödade(säjer man så ?)

Om det nu är så att man absolut inte får sätta igen dylika rörkopplingar finns det nått som säjer att jag inte kan ta upp en my inspektionslucka i rummet brevid i stället för badrummet ?
 
Staffans2000
LÖDDA kopplingar behöver ingen inspektionslucka.
Inspektionsluckor kan mig veterligen sitta var som hellst, under förutsättning att man genom dylika annordningar kan inspektera det tilltänkta objektet.
 
A
Staffan2000 skrev:
LÖDDA kopplingar behöver ingen inspektionslucka.
Inspektionsluckor kan mig veterligen sitta var som hellst, under förutsättning att man genom dylika annordningar kan inspektera det tilltänkta objektet.

Nja, man får väl inte ha några dolda skarvar överhuvudtaget, oavsett om dom är lödda eller med klämkoppling? Dock är det ju bättre med lödda om man nu tvunget ska bygga in.
 
Visst behöver man inspektionslucka vid lödade skarvar, inga skarvar är numera "godkända" Alltså när det gäller tappvatten..
 
Det ska nog heta lödda kopplingar, det vänder sig i mitt ordförråd då det skrivs lödade och borra (då man menar (djup-)borrad brunn för värmepump och vatten).

Lödade kan vara dialektalt i Halland med omnejd

Prototypen
 
Staffans2000
Staffan2000 skrev:
LÖDDA kopplingar.
Åtminstånde var det ett riktigt svar linguistiskt sett. Alltid något.

Då jag var aktiv i yrket var det korrekt att ha LÖDDA kopplingar inbyggda i vägg,det har tydligen ändrats nu.

Minns ni TV.serien FÅDDA blommor med "Kurt Olsson och Damorkestern",sålunda fådda och ej fådade blommor!
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
LÖDDA låter bra :)

Var kan man då hitta dessa regler som säjer att man måste ha inspectionslucka ?
 
Amarace skrev:
Nja, man får väl inte ha några dolda skarvar överhuvudtaget, oavsett om dom är lödda eller med klämkoppling? Dock är det ju bättre med lödda om man nu tvunget ska bygga in.
Jag har hört att det är ok att bygga in skarvar i väggar och bjälklag om de är gjorda med pressverktyg. Var kan man få reda på vilka regler som egentligen gäller? Finns det någon myndighet eller annat som har regelverket på sin hemsida?
 
jorgen99 skrev:
Var kan man få reda på vilka regler som egentligen gäller? Finns det någon myndighet eller annat som har regelverket på sin hemsida?
Jag svarar på min egen fråga.
Regelsamling för byggande - Boverkets byggregler, BBR BFS 1993:57 med ändringar t.o.m. 2006:22.
Det finns också en läsanvisning som gör att man inte behöver leta ihjäl sig för att hitta det man söker.

I avsnitt '6:625 Utformning' kan man läsa följande:
Installationer för tappvatten som är dolt placerade och inte inspekterbara, t.ex. i schakt, väggar, bjälklag eller bakom fast inredning, skall utföras utan fogar. Fogar på tappvattenledningar skall vara placerade så att eventuellt utläckande vatten snabbt kan upptäckas och att vattnet inte orsakar skador.
Alltså, får man inte foga rör om fogarna placeras dolt. Kan man tolka detta på något annat sätt?
 
Nej, det är så det är. Det finns inte längre några kopplingar som är godkända för dold förläggning, men presskopplingarna var de sista som fick kopplas dolt. Nu ska man alltid ha inspektionslucka och dessutom en lösning som gör att läckande vatten blir synligt. Skvallerrör till exempel.
 
Så om man inte vill ha inspektionsluckor var 2,5:e meter så får man se till att skaffa långa prisolrör?

Alltså, de 2,5m långa hårda kopparrör med tillhörande presskopplingar som jag införskaffade komer bli svåra att använda...

Hmmm, varför ska de vara så besvärliga... :)
 
Ja, normalt använder man ju rör eller slang på rulle..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.