IMG_7960.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En inte helt ovanlig fråga, men då mitt hus har ett lite speciellt läge känner jag att "stunden kräver" en ny tråd.

Jag har ett hus med källare byggd 38 som står längst upp på ett berg. Två av husets sidor står direkt på berg och där har källaren inget fuktsläpp alls. På de två sidor där vi har trädgård utanför så finns ett visst fuktsläpp i källaren. Nu när det börjar bli dags att göra fint i källaren funderar jag på vad jag kan göra.

Är det bara att putsa om väggarna med ett modernare puts eller är det så att jag måste dränera om för att det inte ska börja släppa.

Är det någon som har tips på vad jag ska använda för bruk?
 
En detalj till: jag misstänker att det inte har gjorts något åt källaren de senaste 40 åren. Om det skulle vara så att jag måste göra om det om 40år igen så kanske det är något att räkna med. Jag upplever inte besvären som jätte stora, det är mest närmare golvet som putsen släpper och det är ingen fuktlukt i källaren.
 
Så länge det inte rinner in vatten har du inget akut dräneringsbehov. Fukt vandrar i betongen och kan komma nerifrån, så det är inte säkert att du blir av med de problem du har nu även om du dränerar om. Man dränerar bort rinnande vatten, men fukt kan det finnas ändå.

Bruket man lagar med ska inte vara hårdare än den puts som sitter där, eftersom den då lätt blir som "plomber" som ramlar loss. Ev. ytskikt måste vara fuktgenomsläppligt för att inte flagna.
 
Tack mulpac för ditt svar, det är långt ifrån rinnande vatten. Jag gissar att det är bäst att knacka bort så mycket som möjligt av putsen innan man börjar lappa allt för mycket.

En annan aspekt är att jag upplever att problemet är som störst där väggen är ommålad med någon tätare färg.
 
Knacka och lyssna var det låter "ihåligt" så kan du bara ta bort det som släppt. Tar du bort så mycket som möjligt får du förmodligen bort all puts. ;)
 
Tack för tipset, jag ska kika lite på det i morgon och ta lite bilder.
 
Om du inte upplever källaren som fuktig utan det bara är puts som släpper, så tror jag som ovan att det räcker med att putsa om väggarna och sedan måla med en fuktgenomsläpplig färg (silikatfärg t.ex.)
 
Skulle det även fungera att sätta gips på tunna reglar? Tänker att det borde ge en viss isolering. Så här ser det ut. IMG_7956.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_7961.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_7964.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
zeltber skrev:
Skulle det även fungera att sätta gips på tunna reglar? /QUOTE]
NEJ.
 
Varför? Och med att jag inte haft några problem med mögel i det aktuella materialen (Träreglar och spånskiva) så borde jag inte ha några problem mid gips heller, eller tänker jag fel?

Tänkte dessutom kosta på med lite ventilation upptill.
 
det är inte riskfritt att i en murad källare använda byggsystem som är för ett trähus. Det straffar sej förr eller senare . ta bort den puts som sitter löst och putsa om med samma putssort ( troligen kalkputs) så håller det i 40 år till. :)
 
Jag har nu följt era råd och putsat om en hel vägg och lappat lite hål. Spontant ser det mycket fint ut. Är det någon som har något tips på en billig väggfärg?
 
Mig veterligen har Hornbach ganska bra pris på deras silikat-färg, dvs, diffusionsöppen färg. Jag körde med den i hela min källare efter att jag rev ut alla väggar som var lika dina, träregel direkt på vägg följt av gips.
Reglarna har stått i mitt hus sedan -70 och jag hittade inte en endaste tillstymmelse till angrepp eller missfärgningar på virket eller isoleringen.
Detta till trots så valde jag att dränera om hela huset för 2 år sedan.
 
Jag är på samma spår själv, vi ska göra om fasaden nästa sommar och det blir nog en omdränering och isolering i samband med detta. Valde du att putsaom väggarna efter renoveringen?
 
zeltber skrev:
Jag är på samma spår själv, vi ska göra om fasaden nästa sommar och det blir nog en omdränering och isolering i samband med detta. Valde du att putsaom väggarna efter renoveringen?
Jag hade tyvärr ingen skadad puts alls utan det hela, trots att det är under mark, är torrt och fint. En del håligheter och sprickor som jag helt enkelt drog av med Weber BetongSpackel efter att ha kört med Primer. Efter det så ansåg jag att väggarna var nog så fina men ville ändå få en bättre vägg än att bara ha vanlig puts.
Därför valde jag att limma upp Microlit duk för att delvis undvika sprickor men även för att dölja ojämnheterna lite. Målade sedan med silikatfärg. Ser faktiskt kanon ut och jag är mycket nöjd med resultatet.
Visst att man kan vara osäker om vävlimmet är lämpligt på yttervägg men ser fortfarande inget som skulle kunna ställa till det - Limmet blir ju inte helt tätt, ej heller duken och så öppen färg på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.