Hej,

Jag fick precis offerten från snickarna och de skulle dra bort pengar för att vi rivit badrummen själva, samt tagit ner tak pannor och kört till tippen.
Men end ajag såg var stt de jämnade ut att de inte tagit bort pannorna med målat vindskivor som. Tog 1h.
Känns inte inte som jämnt.

Sen säger han att de satte upp badrumsmöblerna som inte ingick i offerten.
Jag trodde det var en självklarhet att de sätter in Möblerna!
Hur skulle det annars få om tex mormor behöver bytt badrum.
Om det nu då inte är det, bör man inte meddela då att det kommer kosta oss mer och vad?
Vi frågade bara om de sätter upp dom och de sa ja...

Hade rörmokaren annars satt upp möbeln Elle? För de måste ju sätta upp den för att kunna koppla vattnet osv
 
Har du fått en offert innan så står det ju där vad som ingår?

Står det inte med där så ingår det inte....
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har du fått en offert innan så står det ju där vad som ingår?

Står det inte med där så ingår det inte....
SKA kolla den. Trodde dock det var en självklarhet. Hur hade rörmokarnas som sagt annars gjort vattnet till kommoden??

Samt ska de ändå inte säga kostnaden när de ska göra det såfall då vi endast frågade om det ingick och de svarade ja.
 
BirgitS
När vi gjorde om ett badrum 2011 så var det rörmokaren som satte upp badrumsmöblerna. Kakelsättaren rev och byggde upp väggar och golv, och annat fram till fogning av kakel och klinker men sen var det elektriker och rörmokare som avslutade arbetet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
När vi gjorde om ett badrum 2011 så var det rörmokaren som satte upp badrumsmöblerna. Kakelsättaren rev och byggde upp väggar och golv, och annat fram till fogning av kakel och klinker men sen var det elektriker och rörmokare som avslutade arbetet.
Detta är det vanligaste förfarandet branschen anser jag.

Dock monterar jag oftast själv inredning, duschdörrar etc när jag är klar med plattsättningen då jag råkat ut för klåpare till rörläggare som är mindre nogräknade med att silikona hål eller lägga snygga silikonfogar längs vasken och toalettstolen, vilket förstör helhetsintrycket i slutänden.
Numera jobbar jag enbart med min egen rörläggare så då är jag inte lika nervös.

Dock jobbar alla olika och man måste läsa offerten vad som ingår i ök.
 
BirgitS BirgitS skrev:
När vi gjorde om ett badrum 2011 så var det rörmokaren som satte upp badrumsmöblerna. Kakelsättaren rev och byggde upp väggar och golv, och annat fram till fogning av kakel och klinker men sen var det elektriker och rörmokare som avslutade arbetet.
Ja alltså någon borde ju iaf ha inräknat att Möblerna ska upp?
Rörmokarens räkning hsr vi inte fått se ens då den gick till snickaren som vi tog kontakt med från början.
Å dne rökning e har vi vägrat betala pga alla fel rörmokaren gjort som ska lösas.
Men det är en annan sak.
Poängne är att när man bokat stt badrum ska göras måste det väl vara självklart stt någon sätter upp kommoden osv?
Å är det något som tillkommer extra kostnad ska det meddelas och vad?

Vet nån förresten hur lång tid det kan ta att sänka ett tak i ett 4kvm badrum?
 
BirgitS
Precis som du skriver, i en totalentreprenad för ett badrum så ska den som skriver offerten/avtalet ha inkluderat uppsättning av "möbler" och du ska inte behöva bekymra dig om vem som gör det. Däremot om du skriver flera avtal, ett med plattsättare, ett med elektriker, ett med rörmokare, så är det upp till dig att se till att ett avtal innehåller uppsättning av "möbler".
 
  • Gilla
AlwaysAndForever och 1 till
  • Laddar…
A AlwaysAndForever skrev:
Ja alltså någon borde ju iaf ha inräknat att Möblerna ska upp?
Rörmokarens räkning hsr vi inte fått se ens då den gick till snickaren som vi tog kontakt med från början.
Å dne rökning e har vi vägrat betala pga alla fel rörmokaren gjort som ska lösas.
Men det är en annan sak.
Poängne är att när man bokat stt badrum ska göras måste det väl vara självklart stt någon sätter upp kommoden osv?
Å är det något som tillkommer extra kostnad ska det meddelas och vad?

Vet nån förresten hur lång tid det kan ta att sänka ett tak i ett 4kvm badrum?
Ok, så ni ska bara få en faktura från han ni från början var i kontakt med... men då e de ju hans problem.
Så brukar jag med arbeta... jag ger en totaloffert men sen om jag eller rörläggare sätter upp sakerna kvittar ju.
Gör jag det själv fakturerar han mig mindre arbetstid och tvärtom, men UPP ska de ju oavsett. :)

I normalfallet en förmiddag för en person... så typ 4 arbetstimmar.
 
  • Gilla
AlwaysAndForever
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ok, så ni ska bara få en faktura från han ni från början var i kontakt med... men då e de ju hans problem.
Så brukar jag med arbeta... jag ger en totaloffert men sen om jag eller rörläggare sätter upp sakerna kvittar ju.
Gör jag det själv fakturerar han mig mindre arbetstid och tvärtom, men UPP ska de ju oavsett. :)

I normalfallet en förmiddag för en person... så typ 4 arbetstimmar.
Vi anlita de en snickare, som anlitade en rörmokare som hade en tillhörande elektriker.
Rörmokaren skickade en offert direkt till snickaren. Dne har vi inte ens fått se, men vi fick höra summan av själva rörmokaren.
Elektrikern skulle gå på timme det lilla ha. Skulle göra.

Snickaren sa innan att han räknade av 2500 för varje badrum vi river. Vilket var 2. Plus nåt mer sen när vi tog ner plattorna på båda sidorna taket vilket är ca 200kvm.

Alltså täntke jag ett avdrag på ca 7000 iaf.

Nu var det inget.
För I offerten stod det att de tog ner plattorna. De har de strukit och jämfört med stt de målade vi vindskivorna som tog ca 1h för 2 personer att göra. Vi var hemma och såg det.
Så kort tid tog det verkligne inte att ta bort alla pannor.
Känns väldigt fel.

Sen så sa han ju det med Möblerna också. Son jag då påpekat att nån av er måste ju ha med det i offerten stt Möblerna ska upp. Antingen ni eller rörmokare och jag har inte fått se dne offerten av dig ens. Å vi som inte brukar göra badrum vet ju inget varav vi frågade om ni sätter upp Möblerna och ni sa ja och nu I efterhand ta betalt för det utan ens nämna drt eller summan.
Vi vill ju inte betala dubbelt då om det skulle varit rörmokaren jobb tex.

Sen det han ytterligare skyller på för inga avdrag är stt I offerten sto det tak på toa spackel och takfärg.
Eftersom vi skulle ha dimmer så behövdes tydligen taket sänkas och sätta takakivor. Vi kan ju inget. Är ju därför vi anlitar dom. Då vill jag ha kommunikation att det blir dyrare och vad.
På offerten har han nu strukit och skrivit takakivor tillägg 625kr. Taksänknkng tillägg 1372 uppsättning av reglar och takakivor.

Sen säger ha. Då I räkningen att han dragit bort halva tiden. Att han bara tagit betalt för 4h per badrum Ist för 8.
En annan vet ju inget. Kan det ta 8h på ett tak 1 60x2.20 ca att göra?

Försöker bara lista ut om det är sant det de säger och om allt som allt jämför sig med d e7000 de skulle dragit av
 
BirgitS
A AlwaysAndForever skrev:
Eftersom vi skulle ha dimmer så behövdes tydligen taket sänkas och sätta takakivor.
Man brukar sänka taket för att sätta in spottar, vilket inte har med om dimmer ska användas eller inte.

Vi satte inte in spottar då för 8 år sen eftersom det skulle kosta 25 000 kr, men då var väl största kostnaden 7 halogenspottar som var rätt dyra på den tiden. Det badrummet var ungefär 7 kvm.
 
Excel
Vad är det du beställt?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Man brukar sänka taket för att sätta in spottar, vilket inte har med om dimmer ska användas eller inte.

Vi satte inte in spottar då för 8 år sen eftersom det skulle kosta 25 000 kr, men då var väl största kostnaden 7 halogenspottar som var rätt dyra på den tiden. Det badrummet var ungefär 7 kvm.
Jag menade spottar. Men de har dimmer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.