Panelen på vårt hus består av stående spontad panel utan lockläkt. Vi har under hösten byggt ut och ska nu till att måla panelen (akrylatfärg). Men jag funderar på när det egentligen är mest optimalt att måla. Eftersom trä sväller/krymper under året så är jag rädd att det blir omålade ränder mellan brädorna när träet krymper isär. Därför tänker jag mig att man borde måla när trät är mest ihopkrympt.

Mina frågor är:
Resonerar jag rätt?
I så fall, vilka månader är det mest optimalt att måla?
Om det visar sig att vi borde vänta med målningen, kan man då grundmåla redan nu eller är det ofarligt att låta utbygget stå omålat ett tag?
 
Maj och Juni är den bästa tid att måla virke utomhus, då det är minst fukt och dagg dessa månader. Det är alltid bra att få på ett lager grundfärg (oljebaserad) så fort som möjligt, då det obehandlade virket annars suger åt sig alla föroreningar som finns i luften. Därför hade det varit lämpligare att planera för målningen tidigare, och målat panelen innan den sattes upp. Jo, överlag kan man säga att det inte är lämpligt att måla uppsatt ytterpanel vid denna årstid.
 
Tack för svaret =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.