Har precis bytt 2st isolerglas där isolerkasetten "gått sönder" eftersom det inte såg så estetiskt tilltalande ut med imma och 'smuts' på rutorna. Men med en kostnad på drygt 5.000kr/ruta (stora fönster!) så undrar jag om det rent ekonomiskt är lönt att byta ut dessa fönster? Dessa rutor är 31 år gamla så vi räknar med att de kommer "gå sönder" en efter en nu men hur pass mycket värme förlorar man genom att inte byta ut dem - går det att beräkna på något sätt?
 
jag tror att det är tveksamt om det är lönt att byta ut dem av eknomiska skäl. Men de kan ju som sagt börja se rätt illa ut.

Det brukar ju påstås att det är ingen lönsamhet i att byta ut gamla tvåglasfönster av energiskäl. Bara om de är så risiga att alternativet till byte är att göra en stor renovering (alltså mer än bara målning). Att bara byta kassetter är väl iofs lite billigare än att byta hela fönster, men jag tvivlar på att det är lönsamt.
 
Som jag trodde ... Bara typiskt att dessa rutor är gigantiska och en stor del av de mest centrala delarna av huset så kommer nog få byta dem ändå för att inte helt förstöra intrycket av huset
 
Saknas lite info för en exaktare bedömning men med några antagande borde det bli så här.

Om dina nya kassetter har ett u-värde som är 1,0 w/m2K bättre än dom gamla och huset ligger i Svealand med ca 110000 gradtimmar så skulle den minskade energin som går ut genom fönstret vara 110 Kwh/år för vare kvadratmeter ruta.
Så det blir troligen inte lönsamt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.