Eftersom vår granne ska sälja sitt hus har det uppstått en del frågor. Bland annat gällande tomtgränser. På mäklarens hemsida ligger kartor som hämtats från Lantmäteriets webbplats. Enligt dessa går vår väg på hans tomtmark, vårt dike och vår brunn ligger på hans tomtmark. Tomtgränserna går på vår sida genom vår andra grannes ladugård, och på granntomten genom nästa grannes ladugård!

Jämför man med kartan från laga skifte ser man att gränserna på Lantmäteriets kartor har samma sträckning - men har flyttats till vänster. Enligt den kartan går alltså gränsen precis vid vår andra grannes ladugård och på granntomten precis vid nästa grannes ladugård. Vår väg och diket ligger på vår mark medan alla Vattenfalls stolpar står på tomtgränsen.

Jag är livrädd för att köparen av grannhuset ska kräva att vi tar bort det som enligt Lantmäteriets kartor ska ligga på hans mark, för det finns ju inget servitut på vägen (något sådant har inte behövts eftersom den ju ligger på vår mark... enligt alla andra än Lantmäteriet). Vad gäller egentligen?
 
Om det finns stenar eller rör är det dessa och inte kartorna som gäller, så leta efter gränserna i terrängen.
 
Mikael_L
Håller med, såvitt jag förstått är de gränser som finns markerade i verkligheten som gäller i första hand. Kartor, särskilt äldre sådana kan vara behäftade med mer eller mindre stora fel.
Jag har sett åtminstånde två kartor där linjerna för fastighetsgränserna är förskjutna, syns tydligt där t.ex. en väg går på en egen fastighet, en vägbredd bred, men fastigheten ligger vid sidan av själva vägen.


http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=5871
 
Är det bara översiktskartor så är de antagligen tolkade från flygfotografier och kan vara rejält fel. Så var i alla fal fallet när vi köpte hus. De vi köpte av sa att grannen hade byggt sin bod på kommunens mark och visade oss en av kommunens översiktskartor där boden låg utanför hans tomt. När man tittar var gränsstolparna ligger ser man tydligt att boden ligger innanför tomtgränsen.

/Mats
 
Gå ut och leta reda på tomtmarkeringarna. Det kan vara lite knepigt på landet, ofta finns det inte rör utan som nämnt ovan stenar som ställts på högkant eller liknande. Gamla skifteskartor kan definitivt vara till god hjälp, men stengärdsgårdar som tillkommit seanre ofta står fel.

Själv har jag lagt mycket tid på att försöka utreda var våra fastighetsgränser går, och man lär sig en hel del på köpet. Skulle det sedan uppstå oenighet om var gränserna går och det inte finns kartor kan Lantmäteriet reda ut saken, men det är väldigt dyrt, typ 50 000.
 
Sen är det ju inte helt ovanligt att markeringar i naturen flyttas...
 
Vi har varit ute och kollat och har hittat ett par stenar som ligger på den gräns som finns utsatt på skifteskartan. Men vid grannens tomt ligger det en hel hög ihopsamlade stenar som nog har legat som gränsmarkeringar, misstänker svärfar.
 
Som jag förstått det har alla markeringar av lantmäteriet en angiven X och Y koordinat. Kolla nertill på den verkliga ritningen så står dom där. Det är dom egentliga punkterna som man mätt ut. Dom används också för att lantmäteriet ska kunna återskapa utsättningen av pinnar om dessa tex försvinner eller flyttas. Så bry dig inte så mycket om hur det ser ut på kartan. Där låter det ju också som att det blivit fel. Försök ta reda på koordinaterna i stället det är dom som gäller.

Pinnarna är sen bara ett hjälpmedel för att det ska vara lätt för "gemene man att se" var dessa teoretiska koordinater ligger i verkligheten.
 
Mikael_L
Jag tror, med betoning på tror, att alla gränser inte säkert går att utvisa utifrån kartor.
Jag tror dessutom att markeringar i terrängen "går före" kartor, ifall det inte finns anledning att misstänka dessa är felaktiga/manipulerade.

Lite stöd för mina teser:
http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=5871
http://www.lantmateriet.se/upload/filer/fastigheter/lantmateriforrattningar/oklara_granser.pdf

Men däremot så är nog gränser utsatta de sista årtiondena rätt säkra utifrån kartan, det är nog alla de äldre gränserna som det är problem med.

Han som satt ut vårt hus hade lite trevlig utrustning. Han berättade att om han ställde upp manicken ett dygn eller två och långtidsloggade + korrigerar med GPS-banavikelse som han kan hämta hem så fick han tydligen rätt position i 3 ledder med max någon enstaka cm fel. :)
Det är vågländen på GPS-signalen som sätter den slutliga gränsen för upplösningen.
 
MHen skrev:
Är det bara översiktskartor så är de antagligen tolkade från flygfotografier och kan vara rejält fel. Så var i alla fal fallet när vi köpte hus. De vi köpte av sa att grannen hade byggt sin bod på kommunens mark och visade oss en av kommunens översiktskartor där boden låg utanför hans tomt. När man tittar var gränsstolparna ligger ser man tydligt att boden ligger innanför tomtgränsen.

/Mats
Både ja och nej! Det som är vanligast när det ser ut som om exempelvis byggnader inte ligger inom den fastighet de tillhör är att byggnaden TACK VARE att den mätts in via flygbilder har fått ett nytt och förbättrat läge, och att det därför ser ut som om den inte längre ligger på fastigheten. När kartor uppdateras så får ju de objekt man ser nya och bättre lägen, men man kan inte juridiskt flytta med fastighetsgränser per automatik. det gör att gränser som tex gått i en väg kan se ut att ligga flera meter vid sidan om, men det beror alltså på att gränsen inte uppdaterats med ett bättre läge. Efter hand justeras dessa, och kommer då att överensstämma bättre.

Sen är det ju som flera påpekar så att det är läget på gränsmarkeringarna som avgör, inte hur det ser ut på en karta. Den är en kopia av verkligheten. Eller egentligen två - En som redovisar topografin - det man ser när man är ute och knatar, och en som redovisar administrativa indelningar - fastighetsgränser, kommungränser mm som man sällan snavar på vid promenader :)

Problemet uppstår när dessa två informationsdelar läggs samman, och man rätt naturligt gör tolkningen att gränsen går fem meter vid sidan av vägen, eftersom det ser ut så på kartan, och vägen ser man ju var den går, alltså borde även gränsen gå där och då tvärs igenom garaget. Typ!

/Fummel
 
Vad menar du med bättre läge?
 
Bättre läge = finare utsikt ;-)
Näe, jag menar att de får noggrannare inmätt läge, och att de ligger mer på rätt plats i ett koordinatsystem än tidigare.

Sverige har en mycket lång tradition av både kartering och fastighetsregistrering. När övergången skedde från analoga till digitala kartor så gjordes det i första hand genom att man digitaliserade gamla utskrifter mha sk. digitaliseringsbord. Man satt alltså och pekade in alla linjer och punkter och kodade dessa.

Det var alltså kvalitet på de gamla kartorna som följde med in i den digitala världen. Denna kvalité var också väldigt varierande.

När ett nytt område skall nykarteras, eller omkarteras så flygfortograferas omfta detta område, och med hjälp av fotogrammetrisk mätning (motsvarar lite 3D-bilder) så ritas vägar och hus in i kartan utifrån bilderna. Noggrannheten på dessa är mycket god i förhållande till hur det kunde varit tidigare. Dvs en byggnad kanske ligger inom en halvmeter eller en meter "rätt" i ett koordinatsystem, medan den tidigare låg inom 5 meter. Det är detta jag kallar bättre läge.

Lokalt märker men ingen skillnad - det är fortfarande lika långt mellan vägar, byggnader etc, men man kan säga att man i princip flyttar ett helt område en bit.
Det finns en del till att fördjupa sig i men på några få rader så blir det lite komprimerat. Sen vet jag ju inte om det är så i detta fall förstås, men en vanlig förklaring i liknande fall är just detta att en "lägesförbättring" skett. Det har alltså blivit mätt/ommätt med en högre noggrannhet.

/Fummel
 
Jag förstår inte heller vad du menar med bättre läge. En karta tolkad från flygfotografier har alldeles för dålig precision för att fastställa var tomtgränser går. Det är bara en 2-D ritning som anpassats så gott det går till flygfotografiet.

/Mats
 
Men hur tusan kan högre noggrannhet innebära att tomtgränserna FLYTTAS på ett helt absurt sätt? Det är inte byggnaderna som har flyttats, det är gränserna som har förskjutits åt vänster om man till exempel jämför med laga skiftes karta. Vilket ju innebär att tomtgränserna har dragits genom en ladugård till exempel.
 
MHen: Nej, riktigt! Man tolkar aldrig gränser från flygbilder, däremot topografi som då kan få ett nytt och vanligtvis mer korrekt läge. Det jag sade var just det att man utelämnar gränser vi kvalitetshöjande åtgärder eftersom dessa har en juridisk innebörd i registerkartan, något inte byggnader, sjöar, lraftledningar mm har.

konichiwa girl: Jag säger ju just det att tomtgränserna INTE flyttas. Hur vet du att gränserna förskjutits åt "vänster" och inte byggnaderna åt höger?

Jag kan heller inte säga att det är så i detta fall, MEN i de flesta fall då liknande situationer uppstått har det berott på detta.

/Fummel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.