Om man skall bygga till/om vad är det för kriterier som avgör när man måste ha en KA inblandad?
 
Formellt så måste man alltid ha en KA. Oavsett storlek på bygginsatserna så fort du gör något som kräver bygglov.

Det ställs formella krav på en KA, det finns en speciell certifierings gång. De kan vara certifierade på olika nivåer. Vid mindre byggen kan man ange sig själv eller annan icke certifierad som KA. Det är då upp till handläggarfen för bygganmälan att godkänna din KA. Jag uppfattar det som att den bedömningen kan vara mycket individuell beroende på handläggaren.

Jag tror att det i många fall är en fördel gentemot bygglovsmyndigheten om du har en "riktig" KA. Det verkar som att de i dessa fall ställer betydligt lägre krav på dokumentation. De litar på att KA gör korrekta bedömningar.

I stil med att om du någonstans skall ha en bärande bjälke, din snickare sätter dit något som vilken byggkunnig som helst inser är tillräklig utan beräkningar. Din KA tycker likadant du slipper bekosta en formell dimensionering. Är du själv KA så verkar det som att du inte kommer undan att bevisa att dimensioneringen är korrekt. De kräver att få se hållfastberäkningen, trots att den kanske visar att konstruktionen är 50 faldigt överdimensionerad (ofta så tar man ju till bjälkar som är mycket grövre än nödvändingt, för att isoleringen skall få plats osv.).
 
hempularen skrev:
Formellt så måste man alltid ha en KA. Oavsett storlek på bygginsatserna så fort du gör något som kräver bygglov.
QUOTE]


Om jag fattar dig rätt, så behöver jag en KA endast om det är bygglovskrävande ombyggnad?
 
Utan att veta säkert så tror jag att det är så fort du behöver göra bygganmälan. Det är i samband med bygganmälan som KA godkänns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.