Vad tror ni, när kommer priserna på virke gå tillbaka till ”normala” nivåer? Någon med insyn i de större byggvarukedjornas situation som vet svaret? De stora byggvaruhusen ligger ju oftast med prisgaranti mot konsument men har förmodligen köpt in på höga nivåer. Den som först blir av med sitt nuvarande lager och kan köpa in på lägre nivå lär ju sätta stor press på övriga aktörer då de måste sälja med ingen eller negativ marginal.
 
G Greggor skrev:
Vad tror ni, när kommer priserna på virke gå tillbaka till ”normala” nivåer? Någon med insyn i de större byggvarukedjornas situation som vet svaret? De stora byggvaruhusen ligger ju oftast med prisgaranti mot konsument men har förmodligen köpt in på höga nivåer. Den som först blir av med sitt nuvarande lager och kan köpa in på lägre nivå lär ju sätta stor press på övriga aktörer då de måste sälja med ingen eller negativ marginal.
Man kan väl hoppas...

Tror dock de flesta säljer ändå så incitamentet att sänka fort finns nog inte...

Man får nog vänta tills lagrena blivit fulla.

/ATW

Ps Det är lönsamt att sälja dyrt... Ds
 
A ArneTW skrev:
Ps Det är lönsamt att sälja dyrt... Ds
Om man kan få tillräcklig omsättning ja, annars lär nog priserna anpassa sej efter vad marknaden tål
 
E
F fribygg skrev:
Om man kan få tillräcklig omsättning ja, annars lär nog priserna anpassa sej efter vad marknaden tål
Uppenbarligen tål ju marknaden de priser det utvecklats till att bli, annars hade byggvaruhusen inte fortsatt höja.
 
Vintern är snart här och då avtar mycket av vårt hemmabyggande med virke, så då kan lager åter börja byggas upp av det som avverkats i höst. I våra trakter pågår fortfarande mycket avverkning och som ska till sågverken.
De sågverk jag sett i området har mycket timmer liggande nu och vid ett hyvleri finns nu åter ett välfyllt lager med virke med minst 20 olika varumärken på det paketerade.
Den amerikanska marknaden verkar ha återgått dessutom.
Så succesivt kommer det säkert att sjunka men till vilken nivå, det får vi se till våren.
 
E Emil_K skrev:
Uppenbarligen tål ju marknaden de priser det utvecklats till att bli, annars hade byggvaruhusen inte fortsatt höja.
Jag har kollat lite sedan i början av september, ska handla virke till våren, här i området hade det sjunkit 10% till mitten av oktober. Kollar både Byggmax och två mera lokala bygghandlare.
Ska slå en koll i veckan för att se vad som hänt på konstruktionsvirke, råspont och panel.
 
  • Gilla
Chiippe
  • Laddar…
Gissningsvis kommer priserna att börja sjunka under vintern och sjunka litet till under nästa vinter men de kommer aldrig att gå tillbaka till utgångsläget.
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jag har kollat lite sedan i början av september, ska handla virke till våren, här i området hade det sjunkit 10% till mitten av oktober. Kollar både Byggmax och två mera lokala bygghandlare.
Ska slå en koll i veckan för att se vad som hänt på konstruktionsvirke, råspont och panel.
Svarar mig själv och nu inget förändrat på senaste månaden. Får vara till efter nyår för nästa koll.
 

Bästa svaret

Kommer det inte ner så blir vi blåsta, då underliggande pris redan gått ner ca 60% från toppen i våras....)

tvc_a48aa1b9bc283120112a2a07d3017ba0.png
 
Givetvis är vi blåsta.
 
H heimlaga skrev:
Givetvis är vi blåsta.
Ja, det enda raka är väl att bojkotta trävaruhandeln och vägra bygga uteplatser och nya hus av trä...
 
B b8q skrev:
Ja, det enda raka är väl att bojkotta trävaruhandeln och vägra bygga uteplatser och nya hus av trä...
Prisförhandla eller importera anser jag vara det rätta om man inte är tillfreds med den rådande prisnivån.

Som skogsägare avstår jag avverkning eller säljer timmret utomläns eller utomlands om jag inte är nöjd med vad lyckas få lokalt.
 
Mikael_L
F fribygg skrev:
Prisförhandla eller importera anser jag vara det rätta om man inte är tillfreds med den rådande prisnivån.

Som skogsägare avstår jag avverkning eller säljer timmret utomläns eller utomlands om jag inte är nöjd med vad lyckas få lokalt.
Om prisnivån hålls konstgjort högt (genom att ordna sig bättre marginaler) så öppnar det för att du kan investera i eget sågverk (egentligen gå ihop många skogsägare för detta, naturligtvis då).
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om prisnivån hålls konstgjort högt (genom att ordna sig bättre marginaler) så öppnar det för att du kan investera i eget sågverk (egentligen gå ihop många skogsägare för detta, naturligtvis då).
Sågverk så jag kan tillreda mitt eget virke har jag, annars vore det för svårt att bygga skuldfria hus.

Att gå ihop många tänker jag att SÖDRA är ett exempel på men det har knappast ökat priset på virkesråvaran till skogsägaren eller sänkt priset till konsument. Lönsam massaindustrin och acceptabel kapitalavkastning för ägarna verkar ha blivit resultatet.
 
Kommer inte att gå ner igen om inte nån/några startar en såg och säljer till billigare pris. Nuvarande sågar har justerat vinstmarginalen och ingen av dom är intresserade av att gå ner i pris. Man får väl börja såga eget.

EU har ju förstört marknaden med diverse konstgjorda hållfasthetskrav så att småsågarna ska försvinna. Klart dom stora utnyttjar situationen till att tredubbla vinstmarginalen då.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.