Sådde gräsmatta för ca. tre veckor sedan. Det enda som har kommit upp är ogräs.
Hur lång tid bör det ta innan det kommer upp något gräs?
Börjar bli lite orolig att det inte blir någonting.:S
 
Har du sett många bönder som fått upp nåt grönt?
 
Gräs växer bara när temperaturen går över 8 grader. Ogräs kan nog f-n växa i minus 20.
Man kan förgro gräsfrö inomhus i hinkar med sand, då går det lite fortare.
 
Jepp. Bönderna här i mälardalen har gröna åkrar. Dock så vet jag inte om dom sådde redan innan vintern.
Jar: Tack för det infon, det visste jag inte. Kan tänka mig att medeltemperaturen inte har varit allt för hög på sistonde.
 
Jag är bara orolig att jag har misslyckats så totalt att det inte blir någon gräsmatta, fast det kanske inte är möjligt.
 
B
du tar väl bort ogräset hoppas jag
 
Så mycket det bara går. Har ca.1200 kvm så det är lite tidskrävande.
Samtidigt så sägs det ju att man inte ska gå på en nysådd gräsmatta.
 
Jag har bara handhaft en nysådd gräsmatta en gång och jag blev jättestressad av att se allt ogräs som kom upp. Gick och rensade men hann inte med allt. Det visade sig att det mesta var ettåriga ogräs som gick under för gott så fort jag började klippa gräset och efter ett tag syntes det ingen skillnad på där jag hade rensat och där jag inte hade hunnit.
 
W
När det blir lite varmare ute kommer det att gå fortare... har sått lite själv tar tid här med just nu, är ju lite kallare på kvällar och nätter än så länge
 
Viktigare att vattna än att plock ogräs
 
Precis som Farzan skriver känns det. Ogräset växer utav bara f€#n och gräset växer jättsakta.
Pratade med han som gjorde tomten och han sade också att det skulle komma jätte mycket ogräs i början, men det skulle dö när man började klippa.

Så nu lägger vi energin på att vattna istället. Det börjar för övrigt komma upp lite fjun här och där. Knappt att man ser det men det känns om man drar med handen lite försiktigt över jorden.
 
Tror ni vägverket förgror sitt gräs? Nära jobbet sådde de för fyra dagar sedan en stor gräsmatta (vanlig gräsmatta, ej ogräsmatta) i en slänt och idag såg jag att det var rejält grönt på hela slänten. Det har inte regnat och ingen har vattnat. Hemma sådde jag för 10 dagar sedan och jag har vattnat dagligen eftersom det har varit varmt och regnfritt. På sina ställen har enstaka strån börjat komma, men inte i närheten av vad vägverket lyckats med på halva tiden...
 
B
ni får göra som gatukontoret gör här uppe. använder plast gräs :p
är ju grönt året om.
varför jag vill ha bort ogräs är för att dom slukar mycke energi.
allt måste ju inte bort.
 
Törs man klippa ner ogräset ca. fem veckor efter man har sått? Det har ju helt kommit upp gräs, dock fläckvis. Finns det risk att man skadar gräset.
Det känns som om ogräset börjar ta över. Om jag inte klipper nu så kommer ogräset snart att nå upp till knäna.
 
Milkshaken
tjommeost: Risken är alltid att rötterna på gräset rivs upp, men du behöver inte vara orolig, det mesta av ogräset går under sen när du klipper strax efter högsommaren....
Det går ju att lägga ut vanlig plast... lägg dit några stenar oxå som håller plasten på plats... Det blir som driv-effekt, värmen blandas med fukten vilket gör att gräset växer som en Gnu sen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.