Hej, är det någon som har koll på när denna "regel" kom? Har googlat runt men hittar bara ATT det är så, inte när det kom.
Vårt badrum ska enligt uppgift vara renoverat 2003 och kaklet slutar bara rakt av under tröskeln (som ligger löst på). Samma sak på väggarna, de slutar bara tvärt innan dörrkarm. Ingen tätning runt foder eller liknande, karm och "foder" är bara ditsatt i efterhand utan finess.

På bilden syns väggen från sidan och får vänster till höger är det: Kakel, fix, fuktspärr, renoveringsgips, nån papp, plyfa.
20141005_111339_3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
'

Så här ser det ut under tröskeln:
20141005_185630.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20141005_190204.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20141005_190137.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Överväger att anmäla som dolt fel, men om regeln inte fanns när badrummet gjordes så kan man ju lägga sin energi på nåt annat.
 
Syntes det inte att tätskiktet inte gick upp på tröskeln när den satt på plats då? I så fall är det ju knappast dolt fel.
När det gäller 20 mm så tror jag (tror alltså...inte vet) att det räknas från golvnivån vid golvbrunnen och inte precis vid dörren.
När det gäller utformning mot karmen så vet jag inte vad reglerna säger, men oftast är ju inte dörröppningen placerad så att den utsätts direkt för fukt
 
Bigfoot skrev:
Syntes det inte att tätskiktet inte gick upp på tröskeln när den satt på plats då? I så fall är det ju knappast dolt fel.
Där har du en poäng. Sen visste jag inte såna här detaljer som nybliven husägare, där kan diskussionen isåfall hamna på hur mycket man ska kunna som amatör och vad besiktningsmannen bör anmärka på.

Bigfoot skrev:
När det gäller 20 mm så tror jag (tror alltså...inte vet) att det räknas från golvnivån vid golvbrunnen och inte precis vid dörren.
När det gäller utformning mot karmen så vet jag inte vad reglerna säger, men oftast är ju inte dörröppningen placerad så att den utsätts direkt för fukt
Nej, jag läste nåt liknande om golvbrunn också, men å andra sidan såg jag en bild på uppvikt tröskel i nån förklarande artikel. Ska kolla det närmare. För övrigt går det inte att trycka fast klämringen i golvbrunnen för att de inte bytt golvbrunn i samband med renovering. De har installerat golvvärme och flytspacklat golvet så det bygger för högt från golvbrunnen så det ser lite lattjo ut där. Det var inget att göra åt dock sa besiktningsmannen, då regeln om att byta golvbrunn kom 2004.
 
Problemet med lös klämring känns betydligt mer allvarligt än tröskeln.
 
para skrev:
Problemet med lös klämring känns betydligt mer allvarligt än tröskeln.
Ja det håller jag med om. Det är ett problem att ta tag i men en sak i taget =). Vi har ett badkar där idag så brunnen klarar sig ett tag till.
Jag ska kolla upp regeln med uppviken, om det är från brunn eller hur det nu är. Vore dock tacksam om nån som sitter med info om när detta infördes kan dela med sig!
 
Jo kravet vid tröskeln är att tätskiktet skall sluta 20mm högre än nivån vid golvbrunnen. Och då räknar man från tätskiktsnivån vid brunnen, dvs från undersida av klinkers. Så de nivån klaras ofta genom att nab har fall i badrummet.

Besiktningsmannen kan ha rätt om att kravet på att byta ut brunnen kom först 2004 (jag vet inte). Men oavsett krav på att byta golvbrunn så måste man ju ha en tät förbindelse mellan tätskikt och golvbrunn. Det går ju knappast om ringen inte går att få ner.

Men felet med brunnen har du ju tydligen köpt. Om jag tolkar rätt.
 
Hur gammalt är huset och när skedde renoveringen. Plastbrunnar som är äldre än 1990 måste bytas vid renovering.Vet inte vad han hänvisat till med 2004. Det var några övergångsregler 2006-2011.Men det kan säkert någon annan svara på samt även om tröskeln. Har också läst om att det räknas från golvbrunnen. Kan du komma åt tätskiktsfolien under plattorna för den får renoveras/lappas sedan 2013 och då kan du göra ett snyggt avslut med ny tröskel.
 
Redigerat:
Jo regeln om att brunnar från före ca. 1990 alltid skall bytas kom inte 1990, utan senare. Men om det var exakt 2004 vet jag inte.
 
hempularen skrev:
Jo regeln om att brunnar från före ca. 1990 alltid skall bytas kom inte 1990, utan senare. Men om det var exakt 2004 vet jag inte.
Jag komplettera ovanstående text efter att ha kollar lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.