Har anlagt ny gräsmatta och den börjar väl bli ca 5cm på vissa ställen nu. När ska man börja klippa?
Ska man gödsla innan första klippningen eller när ska man göra det?
 
Låt gräset växa några dagar till så det hinner bli 7-8 cm sen är det dags att klippa det, men ta bara 1/3 del max annars klipper du ner det för mycket. Sen låta det växa någon vecka till så det kommit upp ordentligt och blir det nu regn så lovar jag att det tar fart ordentligt. Sen är det dags att gödsla med något lämpligt. Jag tog Weibulls super gramino som man bara behöver gödsla med 2 ggr per sommar, efter det växer gräset något otroligt så mattan är helt tät nu till 95 % efter 8 veckor och jag klipper varannan dag ibland. Ogräset frodas men det får man ta sen och när man nu klipper kontinuerligt så försvinner mycket av sig själv.
 
robban44 skrev:
Jag tog Weibulls super gramino
Har hört mycket gott om detta "undermedel" men var köper man det?
 
Super Gramino har jag köpt på Hortus en gång, men det var minst fem år sen.
Annars tycker jag att Algomin har satt minst lika bra sprutt och det innehåller dessutom kalk, så slipper man kalkning som separat aktivitet.
 
Supergramino ger otroligt snabb effekt men kräver frekvent klippning dvs flera ggr/veckan. Jag gick över till algomin som ger mer långtidsverkan och lite 'tätare' resultat på bredden men på bekostnad av höjden. Allt beror på jordmån/fukt etc. Det bästa är att testa själv! Inget av preparaten är fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.