Har en nedgrävd villapool och nu ser det ändå ut som det ska bli runt 15-17 c nästa vecka men tyvärr kallt på nätterna någon gång ner mot nollgradigt eller några plusgrader. Vill ju hursomhelst gärna få ut det mesta av badsäsongen. Vi brukar starta i början på juni (vilket oftast är för sent tycker vi eftersom det kan komma någon värmebölja i maj). Den förra ägaren sa att om det är för kallt ute kan poolens värmesystem, sprinklar etc. frysa sönder. Så jag undrar eg vilken temp som anses vara OK? Tar ju ändå nån vecka innan vattnet värmts upp.
 
Har ni en överbyggnad på poolen så låt den vara kvar, solen värmer upp under och med det vattnet. Är den uppfylld nu. även om det blir någon minus så spränger det inte, är munstycken under ytan så finns värme i vattnet. Vad värmer ni med, En VP för pool och vad för mått på den, om igen is i nu så ska mycket till att det ska frysa. Ett foto på inloppen och lövfällan är bra.
 
Lite nattfrost är inget problem. Bord du inte i norra Sverige är definitivt riskfritt.
 
D Daniel 109 skrev:
Lite nattfrost är inget problem. Bord du inte i norra Sverige är definitivt riskfritt.
Vi bor i Norrbotten.
 
  • Haha
eriksaaf
  • Laddar…
R ratax skrev:
Vi bor i Norrbotten.
Då kan det bli som vädret säger minus 10 sist och då är det nog bra att ha nivån 1 decimeter under alla metalldelarna och rör som hänger i luften.
 
Så länge det är flöde borde det ändå vara lugnt.
 
J jonaserik skrev:
Har ni en överbyggnad på poolen så låt den vara kvar, solen värmer upp under och med det vattnet. Är den uppfylld nu. även om det blir någon minus så spränger det inte, är munstycken under ytan så finns värme i vattnet. Vad värmer ni med, En VP för pool och vad för mått på den, om igen is i nu så ska mycket till att det ska frysa. Ett foto på inloppen och lövfällan är bra.
Halva poolen är fylld (Vi har den så på vintern) och vattnet är i sin tur täckt med frigolit därefter en ram av plankor och ovanpå det plåtar och en stor presenning. Så för att komma åt allt måste man liksom riva hela alltet varje säsong. Inget pooltak utan en enkel poolduk bara. Måttet är ca 7×4 m om jag nu minns rätt så en mindre. Värmepump är en elpatron.
 
J jonaserik skrev:
Då kan det bli som vädret säger minus 10 sist och då är det nog bra att ha nivån 1 decimeter under alla metalldelarna och rör som hänger i luften.
Ah OK ja som det står nu på SMHI där vi bor så ska det bli mellan 1-8 plusgrader på nätterna. Men då kanske vi inte kan starta den ännu då?
 
R ratax skrev:
Ah OK ja som det står nu på SMHI där vi bor så ska det bli mellan 1-8 plusgrader på nätterna. Men då kanske vi inte kan starta den ännu då?
Ni bör nog vänta någon vecka till, nu bor jag lite mer söderut och får nog inga massor av minus. Hur är det, vilket djup tömmer ni ner till och blir det botten fruset tro, en vår när jag kollade hos mig hade jag 40 cm kärnis och då fanns det ca 40 cm vatten under. Har bara plåar över. Lite skillnad på era breddgrader med kylan, så inte fel med frigoliten, värme finns mot marken i botten förhoppningsfull som värmer lite så inget bottenfryser. När det blir is så skjuter den uppåt och spränger inte ut sidorna, om det inte bottenfryser.
 
J jonaserik skrev:
Ni bör nog vänta någon vecka till, nu bor jag lite mer söderut och får nog inga massor av minus. Hur är det, vilket djup tömmer ni ner till och blir det botten fruset tro, en vår när jag kollade hos mig hade jag 40 cm kärnis och då fanns det ca 40 cm vatten under. Har bara plåar över. Lite skillnad på era breddgrader med kylan, så inte fel med frigoliten, värme finns mot marken i botten förhoppningsfull som värmer lite så inget bottenfryser. När det blir is så skjuter den uppåt och spränger inte ut sidorna, om det inte bottenfryser.
Poolen är fylld med vatten ungefär 10 cm nedanför sprutmunstyckena. Vet dock inte hur pass fruset det är därunder eftersom allt är så igenbyggt och med presenningen ovanpå. Förra sommaren kom en värmebölja i maj,vi startade inte upp poolen den veckan. Det var tämligen grönt vatten när vi öppnade upp. 😆 Sedan blev det så kallt ute så då ångrade vi ju att vi inte startade upp tidigare. Men vi kanske ändå väntar till åtminstone nästa vecka då.
 
Grönt vatten, då är det alger som växer, skaffa natriumhypoklorid i flytande form, försök att hitta i större dunk än det dom säljer på poolfirmorna ( rackarns överpris hugger dom för sig ) och fyll en liter när du stänger, ska helst då skvalpas runt med en pump och vid uppstart och fylld pool lika med en liter och låt det snurra. Algerna börjar växa vid ca + 10 - 12 C
 
Var hittar du större dunkar än 20-30liter, samt till vilka priser?
 
rampante rampante skrev:
Var hittar du större dunkar än 20-30liter, samt till vilka priser?
Om det är mig du menar, så var det stölrre än dom små som säljs. Bara söka på natriumhypoklorid så hittar man. Såg att det skiljer bra i priserna, nästan samma pris på 10 L som 20 L och vad 30 kg är i liter vet jag inte, men troligtvis ca 20 liter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.