Vi har snart målat vårt hus med grundfärg och har 2 gånger oljetäcklasyr kvar. Vet någon ´hur länge på hösten man kan hålla på att måla och hur länge på dagarna. bor i göteborgstrakten.
 
Jag hade målat mellan 11.00 och 18.00, men svårt att säga något bestämt just nu regnar det. Klart att en dag med 25grader i luften är bättre än en regnig. De försiktiga, hade slutat i juni, jag hade nog hållit på en bit in i september. Bor också i göteborgsområdet och med det väder vi har här så har min färg inte torkat mellan skurarna. Jag målade en sida per dag och täckte väggen med en billig presening som fick sitta en bit ut vilket gav luft bakom, Detta gjorde att väggen var torr när det var uppehåll i regnet
 
Ja, detta är intressant. Har ett par anslutande frågor av samma karaktär.....

Antar att anledningen till att man inte skall måla vid fuktig väderlek är att underlaget absorberar fukt i luften och absorbtionsförmågan för färgen därigenom försämras. Därför skall man alltså undvika tidiga morgnar och sena kvällar, och givetvis regniga dagar då luftfuktigheten är hög. Borde det inte finnas en regel som säger att det vid en specifik luftfuktighet inte är lämpligt att måla?

Innebär dessa inofficiella restriktioner att alla målare (alltså målare som livnär sig på att måla) endast målar utomhuspartier på våren mellan vissa bestämda klockslag också? I praktiken innebär det ju att en yrkesmålare endast kan arbeta ett par månader på våren innan semestrar och annat börjar (med utomhusmålning).

Varför kan man inte läsa något om detta (alltså när det är lämpligt att måla) på färgburkar eller färgtillverkarnas hemsidor?

Vad händer (eller kan hända) om man målar vid t.ex. regn? Alltså inte i direkt regn, utan precis efter ett regn och liknande?
 
Vi yrkesmålare använder oss utav en fuktmätare vilket jag rekomenderar er att också göra, fuktkvoten bör inte vara mer än 15%. De brukar gå att låna på färgaffären eller köpas för några hundralappar.

Som svar på  vad som händer om man målar direkt efter regn är att du målar in fukten.

Om man läser på Nordsjös Tinova VX står det bl a att man inte ska måla tidigt på våren eller sent på hösten, att det inte får vara hög luftfuktighet, det får inte vara risk för stora temperaturskillnader på dygnet(Vilket det är om det är bra väder). En del av denna text är på norska och har inte översatts.

Problemet: När kan man använda den färgen i Sverige?

EDIT: Fuktkvoten avser träpanelen.
 
puh, tur att man bor i Norrbotten, med bra väder hla sommaren utan så hög luftfuktighet...
Luleå vinner solligan, och i Boden är det bättre väder än i Luleå.
Målar med Tinova VX T9
 
På våra färgburkar så stod det att luftfuktigheten ej fick överstiga 50% och att man ska måla den vid temperatur +10 - +25 grader(tror jag att det var). Det svårar är väl som sagt att veta när det överstiger gränserna om man ej har en mätare, men man brukar ju känna när det är väldigt fuktigt ute och då bör man kanske inte måla.
 
Levis skrev:
På våra färgburkar så stod det att luftfuktigheten ej fick överstiga 50% och att man ska måla den vid temperatur +10 -  +25 grader(tror jag att det var). Det svårar är väl som sagt att veta när det överstiger gränserna om man ej har en mätare, men man brukar ju känna när det är väldigt fuktigt ute och då bör man kanske inte måla.
Om man ej får när luftfuktigheten överstiger 50% blir det nog inte mycket målat. Det är lite.
 
ja det kanske det är men så stod det i alla fall... :-/
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.