Anser du dig vara händigare än genomsnitt svensken?

  • Antal röster
    87
F
När kan man kalla sig händig? Är ni här på forumet händiga? Skiljer det sig mellan kvinnor och män?
 
Redigerat:
JanneJanne123
Sett till min bekantskapskrets kan man kalla sig händig om man kan sätta ihop en Ikea-möbel utan att riskera skilsmässa under själva processen.
 
  • Haha
  • Gilla
annahojt och 12 till
  • Laddar…
Och inom vilka områden gäller "händig"?
Tyvärr, ger inget svar på "hur långt är ett snöre":crysmile:
 
Om du kan lösa vardagliga problem med hus, trädgård och fordon så känns det som man bör kunna titulera sig som händig. Hade problem med bilen i veckan, ena bromsen tjöt och hela hjulet blev varmt. Tog hjälp av en kompis och vi hissade upp bilen och smörjde upp kolven i bromsoket. Jag hade inte kunnat fundera ut att detta var lösningen men själva genomförande för inte speciellt svårt. Han är händig, jag desto mindre.

Känns som att det finns en liten kulle att ta sig över för att bli händig. Vissa saker går inte att lösa utan en del verktyg och maskiner. Om man, som jag, känner sig ganska ohändig så tar det emot att köpa specialverktyg för några hundralappar för att eventuellt kunna lösa ett problem. Då är det lätt att tänka att jag låter någon annan göra det så slipper jag köpa x y z.
 
  • Gilla
Riemann och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Och inom vilka områden gäller "händig"?
Tyvärr, ger inget svar på "hur långt är ett snöre":crysmile:
Tror inte det syftas på sexlivet som ensamstående iaf.
 
  • Haha
Screew
  • Laddar…
Jag svarade ja. Jag anser mig vara, om inte händig, så åtminstone inte ohändig, även om jag inte vet hur händig genomsnittssvensken är och hur jag står mig i jämförelse.

Kan meka gamla bilar, (nyare är jävligare med all elektronik) snickra hjälpligt, sköta om och underhålla det mesta på ett hus, ta hand om trädgård samt det enklaste av allt: byta ut trasigt mot nytt.

Däremot tar det lång tid när jag är händig, för jag vill inte göra fel eller fult.
 
Jag vet inte vad jag skall säga...... jag kan byta bord i en träbåt, jag kan bygga ett timmerhus av träd ur skogen, jag kan snickra fönster och möbler, jag kan svetsa med stickor, jag har lindat om en brunnen elmotor, jag reparerar oftast min egen bil och traktor, jag har gjutit och skavat babbitslager, jag har skavet gjutjärn, jag har svetsat gjutjärn, jag har stickat sockor, och jag har bytt hjulaxel i en väderkvarn..... men händig.....hmmm troligen.... fast nu för tiden dräller det av folk som bara kastar bort förmågan de har i händerna så det är svårt att veta var medeltalet skulle ligga om folk skulle använda sina förmågor.
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.