Sitter för fullt med och skapar olika logos till vårt företag, men det jag undrar är när kan jag sätta startåret då det funnits lantbruk på samma plats sen mitten eller slutet av 1800-talet...

Vi startade ju upp vårt företag förra året, men det har ju som sagt funnits sen drygt 150 år tillbaka på samma plats.
 
Är året viktigt för loggan?
Vilket budskap ska den förmedla? Typ.. "Inte gav vi upp o emigrerade till Amerikat" eller vill du säga att "vi har ett modernt nystartat lantbruk som minsann vågar gå emot urbaniseringen"
 
Lantbrukarparet skrev:
Sitter för fullt med och skapar olika logos till vårt företag, men det jag undrar är när kan jag sätta startåret då det funnits lantbruk på samma plats sen mitten eller slutet av 1800-talet...

Vi startade ju upp vårt företag förra året, men det har ju som sagt funnits sen drygt 150 år tillbaka på samma plats.
Förstår inte frågan riktigt. Undrar du hur man gör för att ta reda på när det startades lantbruk på just din gård? Eller hoppas du att det är någon på forumet som råkar veta just det?
 
andersmc skrev:
Förstår inte frågan riktigt. Undrar du hur man gör för att ta reda på när det startades lantbruk på just din gård? Eller hoppas du att det är någon på forumet som råkar veta just det?
Många lantbruk brukar ju skriva in i sina logos när lantbruket startades, och på många platser så har det ju funnits i generationer. Som det är på vår gård som vi köpte förra året, där har det varit lantbruk sen mitten på 1800-talet. Det jag undrar utan att vara en moralkärring, men är det okej då att skriva ut att det lantbruket har funnits sen dess i loggan. Vi vet ju även att lantbruket har kallats det vi nu har döpt det till, och det var i början av 1900-talet som det namnet dök upp. :)
 
Lantbrukarparet skrev:
men är det okej då att skriva ut att det lantbruket har funnits sen dess i loggan.
Jag tycker det är OK. Någon annan kan kanske störa sig på det. En variant är ju att skippa årtalet i loggan, men jag antar att du vill ha med det.
 
När det gäller företag så är jag själv lite kluven till hur man ska göra när man ska marknadsföra sig med startår. Om ett företag gått under samma org.nr och/eller inom samma familj så är jag helt på att använda det första startåret. Om ett företag bytt verksamhet och ägare 0ch/eller org.nr så ser jag det som en nystart tex.....men det viktigaste är ju att företagsnamnet har varit detsamma från start till nutid. Så....både ja och nej i ditt fall då fast mer åt nej.
 
Brukar man inte stoppa in ordet efterträdare i dom fall man driver ett företag som startades av någon annan och har grundarens namn i bolagsnamnet?
 
Det är väl OK om man skriver Gårdsnamn - 1830

Däremot skulle jag inte skriva Lantbruksföretagets namn - Sedan 1830

Det blir bara komplicerat när kunderna frågar - Jaha, så er släkt har drivit gården i över hundra år? och man tvingas backa.
 
mycke_nu skrev:
Det är väl OK om man skriver Gårdsnamn - 1830

Däremot skulle jag inte skriva Lantbruksföretagets namn - Sedan 1830

Det blir bara komplicerat när kunderna frågar - Jaha, så er släkt har drivit gården i över hundra år? och man tvingas backa.
Eller ljuga ;)
 
Det kanske är bättre att nämna att det bedrivits lantbruk på gården sedan 1850 på ett kortfattat och tydligt sätt så det inte känns så man lurats.

Jag själv känner att det är en besvikelse att upptäcka att dem intressanta historiken inte stämmer när man inser att det var någon helt annan utan kanske sammanhang som startade, vad det nu må vara, allrahelst när just historien varit ett som man fastnat för att vara intressant.

De som ni vill vända er till genom att använda årtalet kanske får en lite negativ bild när de kommer på hur det ligger till.

Bättre då att få med historiken genom att använda årtalet på ett sätt som inte missförstås på samma sätt.
 
Jag hade blivit helsur om jag sålt en gård och sedan upptäckte att nya ägaren hade med det årtal min familj började bruka fastigheten i sin logga. Utan i ert fall tycker jag att ni ska använda det årtal ni började bruka gården själva, alternativt när er familj började göra det. I lantbruksbranchen är det det vedertagna sättet, de flesta fastigheter är ju brukade långt mycket mer än 100-150 år. Den fastighet jag driver har varit i familjens drift sedan 40-talet, men gården som sådan har funnits på nuvarande plats i 200 år, och då blev den ditflyttad i samband med skftet. Själva fastigheten som sådan har funnits åtminstone sedan någon gång på 1600-talet. Och min mans fastighet har gått i släkten sedan 1700-talet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.