Jag håller på och lägger golv hemma. Jag har precis fått golvvärme installerat och stället där alla värmerör går ihop gick inte att lägga i eps spårskivorna. Därför har jag gjutit upp till vanlig golvhöjd där. Området är ca 0,75 kvm stort. Sammanlagda tjockleken på golvet var 50 mm. Jag la grovbetong i botten, ca 40 mm och avslutade med 10 mm flytspackel.
Nu ska jag lägga åldersbeständigplast på detta och sen lägga golvet. Hur länge bör jag vänta med att lägga plasten och golvet, så att jag inte stänger in någon fukt från grovbetongen eller flytspacklet?
 
Det beror på märke, Biltemas flytspackel kan tex beläggas efter 24h. Själv skulle jag vänta minst en vecka, helst en månad, även om det står kortare tid på påsen.
 
Golvet måste in så snart som möjligt. Att vänta en månad låter helt orimligt. Det ligger ju plast under golvet så jag väntar så länge jag kan, och det blir tre dygn.
 
Det är ju betongen som är bekymret, den håller ju fukten. Du skulle bara kört med enbart flytspackel då hade det inte vart några problem att lägga efter några dagar. Nu hade jag väntat minst en vecka.
 
Hm ok jag förstår. Ok, kanske lika bra att vänta då. En vecka kan jag kosta på mig.
 
Jasså betongen var också precis nylagd? Då är det minst en månad som gäller, gärna längre.
 
Fast fukten kan väl inte göra så stor skada, eftersom den är begränsad? Det kommer ju bara dunsta en ringa mängd vatten, sen är det ju slut. Det kommer ju inte komma fukt under längre tid. Jag tänker att den fukt som kommer medan betongen brinner sen kommer att torka ut. Eller räcker det för att göra skada? Laminatgolvet kommer den ju inte åt för där ligger det plast emellan. Det ska vara spånet som ligger under betongen då.
 
Det är delvis plasten som kan vara ett problem eftersom betongfukten inte kan vädras ut genom den.

Själv lyfte jag precis på ca 2 kvm plastmatta som legat löst på ett betongkällargolv i 4 år. Det var en tydlig kant av fukt och svartmögel precis där mattan legat. Luktar (bokstavligen) as i hela källaren nu.
 
Ok, får köra lite mer med kupévärmaren på gjutningen och vänta några veckor till då :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.