Kanske inte en möbelfråga. Men när jag kapar lister och annat med min gersåg så blir det alltid att utgångssidan fransar (där klingan lämnar trät). Jag kör med en fintandad klinga (80 tänder). Sågen är en så kallad sliding miter saw.

Vad kan jag göra för att slippa detta?

Tänkte att ni här vet eftersom ni sågar så noga när ni gör möbler :D
 
Vass klinga är en förutsättning,sen kan man ha en masonit eller trälist bakom som stöttar fibrerna i slutet
man får fåra en bit av denna vid varje snitt,mata sakta hjälper oxo, fintandad klinga tycker jag spelar mindre roll
 
Tack för tipsen. Men går det bra att sätta maskeringstejp runt biten där snittet hamnar. Det kanske håller fibrerna på plats?
 
Vad är det för klinga du har?
 
Känner man sig trygg med hur sågen fungerar kan man ju backa klingan genom trästycket för då fransar det sig inte. Alternativt vända biten så att fransarna kommer på ett osynligt ställe.

Min erfarenhet är dock att det med en vass 80 taggare inte fransar sig.
 
Redigerat:
Begreppet 80taggare är för stort om man inte vet storleken på klingan.
Till min 8" klinga så använder jag 80taggaren till aluminium o liknande, inte till att såga fur.
 
Klingan är 216mm (dewalt) och har 80 tänder. Helt ny.

Men det där med att backa eller bara sänka ner sågen rakt på kanske man ska prova (och även de övriga tips jag fått).

Ska försöka prova lite olika sätt nästa gång sågen är framme.
 
Sådär blir det alltid, ha en bladkniv till hands och skär av skägget.
 
Klicka skrev:
Klingan är 216mm (dewalt) och har 80 tänder. Helt ny.

Men det där med att backa eller bara sänka ner sågen rakt på kanske man ska prova (och även de övriga tips jag fått).

Ska försöka prova lite olika sätt nästa gång sågen är framme.
på jobbet håller jag på med inredning å gjort nu i många års tid.
det är jättskillnad på klingor med antal tänder.
MEN tjockleken på klingan är viktig mä.
jag kör med 80 tandare med en klinga som är smal samt att tänderna ser lite olika ut.

kapar jag passbitar, lister m.mn så kapar jag rakt ner och drar bakåt.
VARFÖR?
jo, du har ett spår i botten på kap/ger sågen och man skall alltid ha dammsugare å en slang är kopplad till botten,mitten samt en upptill.
när du nu drar rakt ner så försvinner allt damm direkt.
kapar du å trycker framåt så dammar det samt att risken för skägg blir större.
sen kan man skruva fast en fotlist mot anhållet som minimerar skägget.
jag har ej det men man kan ha detta.
sen är det viktigt att ej stresskapa av biten, lugnt å metodiskt.
ingen plankbit som skall av....

mvh
estwing
 
Tycker du kan prova med tejp funkar olika beroende på tejpen och matrealet.

Sen är frågan hur mycket det fransar misstänker att det är lite mer efter som du frågar. Det är verkligen många faktorer som kan spela in. Ett är trät vanlig fura som oftast är snabbvuxen med glesa årsringar fnasar mera än senvuxen med täta årsringar. Om klingan vobblar i sidledes så är risken större att det fnasar efter som det då bara blir några tänder som skär och har man då vanlig matning så blir det för snabb matning för dom få tänderna som skär. Sedan har vi klingan och det är en annan vetenskap. Men efter som klingan följde med sågen så är den med största sannolikhet korrekt. Men det kan faktiskt vara som så att den inte är tillräckligt vass kan missas från fabrik. Har själv varit med om att nya klingor inte alls sågar så bra som dom gör efter en slipning. Sedan är det handhavande hur fort man matar hur man för sågen genom matrealet men där får man prova sig fram.

Mvh Pär som inte äger en kapsåg i dagsläget.
 
Hade samma problem tills jag bytte klinga på sågen och började såga sista lilla biten långsammare.
 
Nu har jag sågat en del dörrfoder. Och jag körde med maskeringstejp och det fungerade. Det blev inga fransar i träfibrerna.
 
Det brukar vara populärt med "zero clearance inserts" för att undvika urfransning. En sån här (länken) är ganska enkel att tillverka och hindrar iaf urflisning på baksidan, funkar dock inte när man tiltar klingan, dock fixar den gerning i sidled. Terorin är enkel, träet ska ha support bakifrån ända in till sågsnittet, inte 5mm därifrån som det blir med stadardinserten som sågen levereras med. Själv har jag mekat ihop L-formade (som alltså supportar även baksidan) ZCI för olika vinklar, men det är kanske overkill för annat än finsnickeri.

http://lumberjocks.com/projects/44101
 
Ola C skrev:
...Själv har jag mekat ihop L-formade (som alltså supportar även baksidan) ZCI för olika vinklar, men det är kanske overkill för annat än finsnickeri...
Samma här, men jag har än så länge bara gjort ett för 90 grader. Det fungerar riktigt bra. Tittar man noga på bilden nedan ser man att jag började med att ersätta standardinserten med ett ZCI, men jag ville också ha stödet i bakkant.

Gjorde mitt ZC-anhåll i 19 mm MDF och ställer djupstoppet så att det sågar några mm ner i MDF:en. Detta innebär förstås att man förlorar 19 mm i sågkapacitet, men de ca 50 mm som blir kvar på höjden (har en GCM8S) är oftast tillräckligt när det gäller finsnickeri.

På baksidan av ZC-anhållet sitter det en list på varje sida som ligger dikt an mot sågens anhåll. Dessa säkerställer att ZC-anhållet hamnar på samma ställe om man får för sig att ta bort/återmontera det. ZC-anhållet är fäst med två gängade skruvar (rampamuffar i ZC-anhållet) i hål som redan fanns i sågens anhåll.

ZC-anhållet ger inte bara fina snitt, det blir också extremt enkelt att mäta eftersom spåret i ZC-anhållet blir en perfekt representation av klingan. Det är bara att mäta från kanterna av spåret. Om man har längre arbetsstycken fungerar det alldeles förträffligt med talmetern ("tungan" i spåret). På bilden ligger det en stålskala som används för att ställa in ett ytterst primitivt, men väl fungerande, stopp för repeterade kapningar. Har länge tänkt att fixa till en snofsigare variant på stoppet, men har inte kommit till skott ännu...

zc-bord till kapgersåg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kom på en sak till... det hade varit smart att fräsa ett litet spår där de två skivorna möts (innan de monteras ihop). Det har tyvärr en tendens att samlas lite damm/spån där, vilket förstås inte är bra. Ett litet spår hade inneburit att man inte hade behövt sopa rent lika ofta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.