Hej!

Jag har hamnat i dispyt med min hustillverkare då de oannonserat gjort ett pristillägg enligt MT74.
Pristillägget är på hela 4,5% av avtalspriset.
Vi skrev köpavtal med dem sommaren 2016. I köpavtalen hänvisar de till Allmänna avtalsvillkor 12 (AA12).
Leverans av hus är preliminärt i vår. Det är utom tillverkarens och min kontroll att processen har tagit så lång tid.

I AA12 går det att läsa i paragraf 13 stycke två:
Det sålunda uträknade slutpriset kan vara fast och gälla hela avtalsperioden eller helt eller delvis omräknas med hjälp av index. Om priset ska omräknas med ett index, ska avtalet kompletteras med information om hur detta index påverkar priset och när indexuppräkning får ske.

I köpavtalet finns ingen information om att MT74 kan tillämpas och ingen information om när det i så fall skulle kunna tillämpas.

Har de rätt att göra det här pristillägget i alla fall? Har jag missat något i avtalen?
Jag hittar inget i det som jag har skrivit under som stödjer det.
Jag blev dessutom lovad av säljaren att INGA extra kostnader utöver det som stod specificerat i avtalet skulle tillkomma.
Jag ska även tillägga att jag genast begärde ut en dagsfärsk offert på byggsatsen och prisskillnaden idag var endast en ökning med 14000:- från mitt avtal, vilket alltså är långt under den prisreglering som de försöker ta ut.

Tar tacksamt emot rådgivning och dylikt.


 
Redigerat:
Enklast är väl att du ber dem visa villkorskedjan, så kan du bedöma om de mot förmodan har rätt.
 
  • Gilla
danneattack
  • Laddar…
Tyvärr lyckades jag hitta raden gömd i dokumentationen att de får tillämpa MT74 efter 8 månader...
Dock när MT74 tillämpas så får inte prisregleringen överstiga leverantörens aktuellt tillämpade pris och det är ju en betydligt mindre summa än den summa de har prisreglerat med idag. Jag har ännu inte fått respons från dem hur de ställer sig till det...
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Jag skulle inte ge mig bara för att det står i avtalet. Jag skulle kräva att de påvisar att de har kostnadsökningar i relation med korrigeringen.

Likande skrivningar är bara rena TB-förstärkningar och inskrivet för att tvinga fram snabba beslut och ge högre vinst på redan nedlagt arbete.
 
  • Gilla
danneattack
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Jag skulle inte ge mig bara för att det står i avtalet. Jag skulle kräva att de påvisar att de har kostnadsökningar i relation med korrigeringen.

Likande skrivningar är bara rena TB-förstärkningar och inskrivet för att tvinga fram snabba beslut och ge högre vinst på redan nedlagt arbete.
Tack för tipset. Det ska jag göra :)
 
I januari skrev vi på slutbeställningen. Då nämdes inget om en prisreglering, utan avtalspriset står med i slutbeställning.
Kan man inte tolka det som att priset då gäller från januari?
 
Det är svårt med kontraktsrätt om man inte kan läsa alla avtal med stämplar och datum.

Vad står det specifikt i MT74 paragrafen? Vilken kedja av paragrafer leder fram till den i vilka dokument? Vad står det i dessa? Vilka datum har dessa skrivits på?

Generellt i förhandling är tid ett starkt argument. Det gäller att få sin motpart att hamna i tidsnöd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.