Jag undrar om det är någon som vet om det är korrekt att i ett torp från 1600-talet (ombyggt 1840 och målningsmässigt uppiffat igen i flera gånger därefter)  ha golvsocklar i mörkt ultramarin? :-/

Det finns flera lager mörkblått i snarlika nyanser på husets golvsocklar så det kan inte endast vara under en kort period.

Är det någon som vet om detta är en lokal företeelse (norra Småland) och under vilken tid detta kan vara "modernt"?  I vårt äldre hus förekommer också ett lager något ljusare ultramarinblå på hela dörrkarmarna. Det är svårt att tidsbestämma när detta var. Antalet tapeter är betydligt fler än antalet lager av färg på lister och socklar.

I ett annat hus som genomgick stor renovering vid sekelskiftet som sista renovering är också golvsocklarna mörkt svart-blå. Köksdörren är en kolsvart blankdörr med svarta karmar - troligen äldre. Övriga lister och foder är grön umbra-brutna. Men målningen i det äldsta huset känns äldre än sekelskiftet. Eller lurar man sig på att socklarna är av äldre typ?

Eftersom det är ganska praktiskt och lite fräckt med mörk golvsockel så funderar jag på att ha det men jag vet inte att jag har sett det på andra ställen- vad tycker ni? Vi tänkte ha ljusa gulockraväggar och kimröksgrått (ganska mörkt) i taket - för så har de haft det någon gång bak i tiden. Vilken tidsperiod har jag i så fall renoverat tillbaka till? :-/
 
Många frågor, jag antar att du liksom resonerar med dig själv/tänker högt ;)

Men i vårt hus från 1870-talet var golvsocklarna målade med grå umbra, så att de var liksom askgrå. Det var tänkt att de skulle passa ihop med golven som var rutmönstrade i samma färg plus brunt.

Målar du socklarna i samma färg som var innan kan du ju inte göra fel. Brukar inte vara så enhetligt förr, det är ju de färger som finns där även om inte teorin stämmer så att säja.
 
Vårt innersta lager på dörrfodren och spismurens nederkant (golvsocklarna rök på 50-talet :'(...) visade sig vara mörkt blåsvarta, målade med äggtempera. Det sitter som berget. Huset som står här nu är byggt någon gång runt 1860. Det kan ju tyda på att dina socklar är från ombyggnaden 1840?

I vår färgtrappa fanns: blåsvart äggtempera, 15% grönjord, 10% brun umbra och en ljusare ockra/grön umbrabrytning och ovanpå det ett lager 50-talsblå färg. Sen hade det toppats med ett rejält lager vit plastfärg... ;) Nu är det grönjord igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.