Jag undrar när man ska gödsla häcken för sista gången? Ska man det överhuvudtaget??
Vi har en vintergrön liguster som sattes förra hösten.

En sak till: hur mycket ska man klippa ner gräsmattan sista gången för säsongen?

Hur gör ni andra?
 
Träd och buskar med vedartade stammar skall helst inte gödslas efter midsommar sägs det. Detta för att undvikat att alltför mycket nya skott utvecklas som sedan inte hinner utvecklas från spröda gröna stammar till vedartade. Det finns risk för att de nyutvecklade skotten inte klarar vintern annars.

Gräsmattan skall helst behållas lite längre än normalt inför vintern, om gräsmattor får du all hjälp du behöver genom att kika på:

http://www.olleberg.nu/html_04/index_1.htm
 
Jag gjorde ett test för ett antal år sedan när det gäller liguster. Jag delade upp den långa häcken i 5 partier under en sommarsäsong som blev ganska 'vanlig' dvs inte alltför torr
- det första partiet fick en dos gödselkorn
- det andra partiet fick gödsel & rejäl vattning var 10onde dag
- det tredje partiet fick endast vattning som ovan
- det fjärde partiet fick kompost med vattning som ovan
- det femte partiet fick kompost

Kontentan var att vattningen var 10onde dag var det som gav utslag. Det blev marginell skillnad mellan gödslingen & vattningen. Nu har jag mycket fin, djup trädgårdsjord förstås.

Därefter har jag slutat tillföra häcken gödsel eller kompost utan vattnar den enbart när det varit torrt väder i minst tre veckor.

Det kan vara befogat att gödsla de första åren när häcken är ung men kompost ger bättre resultat än ren gödsel. Nu har vi fått så mycket regn så du behöver inte tänka på vattningen annars är regeln att vintergröna växter skall ha rejält med vatten innan vintern sätter igång. Vänta till våren med gödslingen.
 
DoJz skrev:
Jag undrar när man ska gödsla häcken för sista gången? Ska man det överhuvudtaget??

Vill Du genågot är dte typ Algomin eller benmjöl som skall till, inget kväverikt gödsel alls såsom höns häst elelr kogödsel, det skall ges på våren.
Bästa är att inte ge något alls om man har mycket höstregn då det spolas bort ändå.
 
Vattna lär jag inte behöva :) och avvaktar med gödslingen tills våren.

Tack för era svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.