Hej,

Andra våren i hus med nylagd gräsmatta. Har inköpt Granngården grön effekt gödsel och tänkte gödsla nu i samband med regn. När lämpar det sig? Det står lite olika från vad jag kan läsa att man ska göra det så fort gräset börjat växa och +8 grader. Men nu senaste har det varit allt från +12, +16 men samtidigt -2 kommande natt. Nästa vecka ska det endast vara +1 till +5 hela veckan, så är det läge att vänta lite tills högre medeltemp? Bor i Bankeryd.

Tackar
 
I samband med ordentligt regn är det viktigaste så passa på när det kommer.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
F FM321 skrev:
Hej,

Andra våren i hus med nylagd gräsmatta. Har inköpt Granngården grön effekt gödsel och tänkte gödsla nu i samband med regn. När lämpar det sig? Det står lite olika från vad jag kan läsa att man ska göra det så fort gräset börjat växa och +8 grader. Men nu senaste har det varit allt från +12, +16 men samtidigt -2 kommande natt. Nästa vecka ska det endast vara +1 till +5 hela veckan, så är det läge att vänta lite tills högre medeltemp? Bor i Bankeryd.

Tackar
Gödsel gör ingen nytta innan gräset börjar växa, vilket inträffar ungefär när det är 8 grader mätt några cm ner i jorden. Det är alltså inte lufttemperaturen som är det viktiga.
 
  • Gilla
FM321
  • Laddar…
Nästa gång det regnar blir bra.
 
  • Gilla
FM321
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nästa gång det regnar blir bra.
Finns det något ungefär på hur mycket regn det bör vara? Så man inte behöver komplettera med spridare.
 
Jag läste "15 mm" någonstans.
 
Det beror nog på. Får du en mindre skur kan det lösa upp gödselkornen och en ny liten skur sköljer ned det i jorden.
Har nog aldrig funderat så noga, blir det regn så ut med gödseln har jag resonerat.:D
 
  • Gilla
Christoffer L och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det beror nog på. Får du en mindre skur kan det lösa upp gödselkornen och en ny liten skur sköljer ned det i jorden.
Har nog aldrig funderat så noga, blir det regn så ut med gödseln har jag resonerat.:D
Ska regna ynka 1mm idag så jag struntade i gödsla... ser inget regn så långt man ser än på smhi så jag får nog vänta
 
  • Gilla
mxjolle
  • Laddar…
Nu kom regnet och prognos 3-4 mm för kvällen.
Nu hänger regnjackan på tork efter vårgödsling med hederlig kastmetod från hink.
 
Redigerat:
21-4-7 behöver en del regn för att inte ligga kvar och bränna sönder gräset. Jag tycker personligen det är lite lömskt med våren och har fått erfara att det oftast är torrt och kallt. När det kommer till gödsel så ligger det i sp fall kvar och bränner sönder gräs pga för lite regn och för mycket sol.

Numera kör jag ibland 11-5-18 tidigt på säsongen och 21-4-7 läggs först på när jag är säker på rejält med regn i prognosen.

Jönköpings regionen

Edit: som prognosen ser ut nu så är det inga större regnmängder de närmsta 10 dagarna
 
M mxjolle skrev:
21-4-7 behöver en del regn för att inte ligga kvar och bränna sönder gräset. Jag tycker personligen det är lite lömskt med våren och har fått erfara att det oftast är torrt och kallt. När det kommer till gödsel så ligger det i sp fall kvar och bränner sönder gräs pga för lite regn och för mycket sol.

Numera kör jag ibland 11-5-18 tidigt på säsongen och 21-4-7 läggs först på när jag är säker på rejält med regn i prognosen.

Jönköpings regionen

Edit: som prognosen ser ut nu så är det inga större regnmängder de närmsta 10 dagarna
Den jag använder har med lite mossbekämpning
  • NPK 10-2-5+12 järnsulfat
 
  • Gilla
mxjolle
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Den jag använder har med lite mossbekämpning
  • NPK 10-2-5+12 järnsulfat
Ja ts tänkte gödsla med grön effekt (21-4-7) om jag förstod rätt och det är lite risky just nu
 
M mxjolle skrev:
Ja ts tänkte gödsla med grön effekt (21-4-7) om jag förstod rätt och det är lite risky just nu
Bra tips! Läste ditt tidigare inlägg med.
Vad för 11-5-18 använder du?
 
F FM321 skrev:
Bra tips! Läste ditt tidigare inlägg med.
Vad för 11-5-18 använder du?
Yaramila promagma
 
A AndersS skrev:
Den jag använder har med lite mossbekämpning
  • NPK 10-2-5+12 järnsulfat
Är detta annat än korn som kan bränna gräsmattan som t.ex grön effekt 21-4-7 har?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.