Har en matta som tyvärr innehåller smörblommor, groblad, klöver och har även nu upptäckt lite svamp. Svampen brukar annars visa sig mer mot hösten, men den senaste tidens nederbörd har väl påskyndat processen.

I våras toppdressade jag, gödslade med gödsel från Biltema (gräset blev riktigt grönt och fint).

Men jag tror att jag behöver mer kväve etc pga allt ogräs.

Vissa menar att man ska gödsla med NPK mer mot sensommaren, innan löven blir gula etc. Har beställt detta gödsel https://www.granngarden.se/godsel-npk-21-4-7-25-kg

Håller ni med? Är sugen på att köra nu med tanke på att det är regn i prognosen framåt.
 
Jag slängde på precis samma NPK för två veckor sedan, och efter det har det regnat en del. Gräset växer något otroligt nu, och roboten får jobba långa dagar för att hålla det nere. Väldigt tät och fin gräsmatta nu. Jag hade mycket klöver, men jag tror att den har svårt att klara sig nu när roboten klipper kort hela tiden. Den syns i alla fall inte lika mycket nu.
 
G gbgustaf skrev:
Jag slängde på precis samma NPK för två veckor sedan, och efter det har det regnat en del. Gräset växer något otroligt nu, och roboten får jobba långa dagar för att hålla det nere. Väldigt tät och fin gräsmatta nu. Jag hade mycket klöver, men jag tror att den har svårt att klara sig nu när roboten klipper kort hela tiden. Den syns i alla fall inte lika mycket nu.
Ok, ja då kör jag nog på med gödslet jag också. Nästa vecka ser regnig ut.

Min uppfattning är att jag fått mer klöver sen jag skaffade robot för tre år sedan. Har inga vetenskapliga belägg för det förstås.

Borde inte NPK ge gräset mer kväve så det ”tar över” klövern?
 
Claes Sörmland
Klöbern är väl mer torkresistent jämfört med gräset också så även några torra varma somrar lär väl gynna klöver? Eller?
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Det är väl svårt att konkurrera ut klöver. Dessutom får du nog in det i dressjorden, det är iaf min uppfattning. Mekanisk bearbetning eller MCPA är det som fungerar.
 
J Johan456 skrev:
Det är väl svårt att konkurrera ut klöver. Dessutom får du nog in det i dressjorden, det är iaf min uppfattning. Mekanisk bearbetning eller MCPA är det som fungerar.
Ja klövern verkar vara en tuff motståndare :) Men jag upprepar, min känsla är att sen robotgräsklipparen köptes så har klövern ökat. Varför vet jag inte?
 
N
Vad gör det med klöver i en gräsmatta? Groblad och smörblomma kan jag förstå att man inte vill ha men klöver är ju jättefin inte minst när den blommar.
 
  • Gilla
  • Älska
Trollskidan och 1 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Vad gör det med klöver i en gräsmatta? Groblad och smörblomma kan jag förstå att man inte vill ha men klöver är ju jättefin inte minst när den blommar.
Gör inte jättemycket, men det har blivit fält/öar med klöver och breder verkligen ut sig.
 
N
M m@nge skrev:
Gör inte jättemycket, men det har blivit fält/öar med klöver och breder verkligen ut sig.
Ja den är växtkraftig och står emot torka bättre än gräset.
 
N Nalleman64 skrev:
Ja den är växtkraftig och står emot torka bättre än gräset.
Ja och min förhoppning är att tillförd kväve kommer stärka gräset så det tar tillbaka förlorad mark :)
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Bli inte för ivrig bara med att sprida NPK. har du för mycket så bränner det rötterna. Detta kommer från spannmålsodlare. Strö lite glest och se vadd som händer, det går att strö mera senare.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Bli inte för ivrig bara med att sprida NPK. har du för mycket så bränner det rötterna. Detta kommer från spannmålsodlare. Strö lite glest och se vadd som händer, det går att strö mera senare.
Hmm, hade tänkt att sprida ut det med strollern. Tror och hoppas det är i form av kulor och inte pulver.
 
Det är som granulat i formen, i alla fall när det är i säck och att strolla ut det blir nog för mycket. Bönderna sprider med spridare och det kastar långt och glest. Jag har i säck från bonde och fick höra, var lite försiktig så det iten blir för mycket. Kasta ut med näven ( handske på ) så gjorde dom förr med sådden.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det är som granulat i formen, i alla fall när det är i säck och att strolla ut det blir nog för mycket. Bönderna sprider med spridare och det kastar långt och glest. Jag har i säck från bonde och fick höra, var lite försiktig så det iten blir för mycket. Kasta ut med näven ( handske på ) så gjorde dom förr med sådden.
Ok, ja det går ju kasta, men det känns som att det blir lite ojämnt fördelat? Hursomhelst ska det vara mycket regn i prognosen innan det förs på.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Det går bra att kasta ut tycker jag. Man ser rätt tydligt var det ligger på marken, eftersom det är som vita kulor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.