Håller på och målar om i sonens rum. Funderar på hur länge efter att det är färdigmålat som han kan flytta in? Jag tänker först och främst ur en hälsosynpunkt. Färgen är givetvis vattenlöslig men det måste väl ändå vara bättre att vänta lite innan han flyttar in?

Takfärgen hade vi sedan innan och det är Flugger. När vi skulle köpa väggfärg blev det en svanenmärkt produkt som heter Butanol (tror jag).
 
Hur hälsosynpunkt, nu. Men sedan kan det lukta lite.
 
Brukar ta ca en vecka innan färgen är sluthärdad och säker, vädra under tiden.
 
Vattenlöslig färg (plastfärg) är inte speciellt nyttig alls. Rekommenderat (ur allergi och hormonstörningssynpunkt) är att ha allergimärkt färg i tak, och papperstapeter på väggarna (inte easy-up/non-woven)

Om du ändå målat med vanlig plastfärg så vänta minst en månad innan inflytt.
 
Vem är det som rekommenderar en månad?
 
Butanol är ju en typ av alkohol så det kan väl inte färgen heta...
De flesta moderna färger (speciellt Svanenmärkt) ger inte ifrån sig några hälsoskadliga ämnen och det är "säkert" att flytta in efter angiven torktid på burken.
För oljefärger har det gjorts undersökningar och där har det visat sig att de kan orsaka astma och allergier (och det är väl därför man frångår mer och mer oljefärg).

Gå ute på stan i en timme så har du troligen fått i dig mer skadligt än om du spendera 10 år inne i rummet... ;)
 
Färgen kanske heter Butinox? Görs i så fall av Jotun.
 
O
Enligt Kemikalieinspektionen så verkar det inte vara några större mängder allergener i färgen....
Mänden allergiframkallande ämnen i konsumenttillgängliga kemiska produkter var enligt produktregistret 89 gram per person år 2010. Som jämförelse användes under samma år 4 867 gram tvättmedel och 11 312 gram vattenbaserad färg per person.
klippte ifrån http://www.kemi.se/sv/Innehall/Stat...n-och-amnesgrupper/Allergiframkallande-amnen/

Så nä jag tror inte man behöver oroa sig speciellt mycket för just färgen....
Men vill man oroa sig så finns det farligare saker....
Du har väl kollat radonhalten?
Asbest?
plastredskapen?


Folk oroar sig alldeles för mycket...
Hur många målare som bara har använt vattenbaserade färger har cancer? Eller fått allergiska reaktioner?
Dessa arbetar med färgerna dagligen....
 
Ludwig skrev:
Färgen kanske heter Butinox? Görs i så fall av Jotun.
Det stämmer! Var inte hemma när jag skapade tråden...
 
Odjuret skrev:
Enligt Kemikalieinspektionen så verkar det inte vara några större mängder allergener i färgen....
klippte ifrån [länk]

Så nä jag tror inte man behöver oroa sig speciellt mycket för just färgen....
Men vill man oroa sig så finns det farligare saker....
Du har väl kollat radonhalten?
Asbest?
plastredskapen?


Folk oroar sig alldeles för mycket...
Hur många målare som bara har använt vattenbaserade färger har cancer? Eller fått allergiska reaktioner?
Dessa arbetar med färgerna dagligen....
Tack för länken! Det är säkert så att folk oroar sig för mycket... ibland tom för fel saker.

Är osäker om jag förstår citatet och hemsidan korrekt. Så som jag tolkar det står färger för 45% av de ämnen som är allergiframkallande och som vi kommer i kontakt med under ett år? Det låter väl som en anledning att fundera på eller?

Tråden handlar inte heller om vad jag oroar mig för. Skulle inte säga att det är något jag oroar mig för, det var därför vi använde gammal Flugger-färg till taket (som jag inte tror är svanen-märkt) men man kan göra det man kan ändå.

Radonhalten i huset är låg det har jag papper på sedan vi köpte huset för två år sedan, asbest har jag inte koll på. Vi försöker att rensa ut så mycket plast vi kan. I matlagning försöker vi så gott det går att undvika onödigt med plastburkar, plasttallrikar, plastglas etc...Barnens leksaker går vi igenom ibland och kastar plastsaker som ligger och skräpar. Nya kläder tvättas i regel innan användning etc...

Vi försöker att lägga detta på en bra nivå utan att det ska påverka våra liv allt för mycket. Om det går att undvika allergena ämnen något bara genom att vänta 1 vecka med att flytta in så tycker inte jag att det är någon stor sak.
 
Intressant att veta om pappertapeter!

En månad kommer vi nog inte kunna vänta men väl 1-2 veckor i alla fall. Jag som är lite av en perfektionist försöker att tänka att "Good enough" är tillräckligt bra.
 
O
Då tillhör du den kategorin som läser för mycket kvällstidningar :)
Nä det låter som du oroar dig för mycket.... Hur är det med bilar? Ni undviker väl att använda bilen?

Jag är helt övertygad om att det inte finns någon som helst anledning att oroa sig över färgen.
Oavsett hur vi väljer att tolka kemikalieinspektionen...
Har lite svårt att hänga med på deras resonemang med siffrorna.... Det är inte många som målar om huset en gång om året:) Så egentligen skulle man kunna tolka det som att målarfärg alltid är farlig, även efter 10år
Å de vore väldigt jobbigt... Måla om för att sedan inte kunna flytta in igen:p

Alla oroar vi oss för saker och ting.
Jag kan oroa mig för om jag låst dörren eller för att de ska börja brinna....
Det är lite rädslor jag har.
Så egentligen ska jag inte vara så hård....
Kanske är jag lite elak ibland när det gäller folks rädslor...
Ju mer jag tänker på det inser jag att man ska inte kasta sten när man sitter i glashus
 
Är man hemskt orolig för emissioner så ska man välja en färg som rekommenderas av Astma och Allergiförbundet. De har 0 emission efter 3 veckors härdning (förutsatt att utrymmes ventileras normalt).

De flesta Svenska kvalitetsfärger är inget att oroa sig för, som de flesta redan har påpekat, men vi är generellt känsligare mot irriterande och allergiframkallande ämnen idag. Jag har personligen inga problem eller samvetskval över att sova / vistas i ett nymålat rum. Jag är dock vuxen och kan ta mina egna beslut och vet med säkerhet att jag inte har några tendenser till överkänslighet.

Hade jag barn så skulle jag däremot inte bestämma detsamma för dem eftersom det är onödigt att exponeras för kemikalieemissioner om det kan undvikas. De skulle snällt få vänta 2-3 veckor innan de fick sova i rummet.

EDIT: Nuvarande kriterier för Svalan-märkning föreskriver 2 veckors avklingningstid.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.