[h=2]När flygplan dimper ner på huset/tomten
[/h]
Vid ett flertal tillfällen har jag i olika tidningar frågat om VEM som betalar när ett flygplan dimper ner på huset/tomten.
Detta gäller oavsett vilken storlek planet har.
Över oss har vi en så kallad korsning för trafikplan av skilda storlekar.
Över oss flyger militärplan.
Över oss flyger 'amatörer' i sina sportplan
och
över oss flyger alltmer motoriserade vingar.
Frågan är helt enkelt: VEM FAN BETALAR SKADORNA SOM BLIR OM DE DIMPER NER??
Och då räknar jag inte ens in eventuella dödsoffer.

Det har faktiskt varit många neddimpande flygplan, inte minst på senare veckor.
Har flygplanen trafikförsäkring?​
 
Det finns krav på försäkring för luftfarkost med vissa enskilda undantag. Finns ett gemensamt EU direktiv upprättat för att ha enhetliga krav i våra länder.

I detta krav innefattas även tredjeman så att det är denna försäkring som är aktuell. Inte en regelrätt trafikförsäkring som regleras i trafikskadelagen men liknande. Tecknas av vanliga svenska försäkringsbolag men under företagsförsäkring och i många fall kan återförsäkringar vara aktuella, ev i flera led tom pga risken för väldigt omfattande skada
 
Det spelar ingen som helst roll om ett flygplan/bil/rymdskepp/what-ever har försäkring eller ej.

Blir det en skada så stämmer man vederbörande på ersättning. Sedan är det deras problem.
 
mycke_nu skrev:
Det spelar ingen som helst roll om ett flygplan/bil/rymdskepp/what-ever har försäkring eller ej.

Blir det en skada så stämmer man vederbörande på ersättning. Sedan är det deras problem.
Det är rätt stora skillnader på skador orsakade av motorfordon som regleras under trafikskadelagen (och rätt likt även för flygplan) mot skador som processas med stöd under skadeståndslagen.

Trafikskadelagen ger i praktiken (där är Sverige väldigt väl reglerat) alltid skydd för tredje man kontra skadeståndsrätten som kräver vissa rekvisit (uppsåt eller oaktsamhet).

Så nej i praktiken kvittar det faktiskt inte vad det är för fordon eller typ av skada.

Sen finns självklart tillägget också att TSL ger ett maxskydd på 300 miljoner kronor medan skadeståndslagen i slutändan inskränks till motpartens ekonomi vilket sällan är lika tryggt
 
Ändå bättre! (y) Min poäng var i alla fall att det inte är något man behöver gå och oroa sig för.
 
Varför beskyller ni TS för att vara troll? Frågan är väl i högsta grad relevant. Det är ju inte helt ovanligt att flygplan störtar i bebyggelse. http://svt.se/nyheter/regionalt/gavledala/flygplan-stortade-i-villatradgard-piloten-omkom

Man kan ju tänka sig en mängd fordon förutom bilar som orsakar skador. Flygplan som störar eller tappar saker, tåg som spårar ur, en båt som kör ner en brygga eller båthus, eller, om den är snabb, hamnar långt uppe på land.
 
"Troll" i forumsammanhang är en förunderlig figur som skriver inlägg som saknar relevans och eller är allmänt otrevliga, en regel är: "dont feed the trolls" Men i denna topic tror jag inte att det är troll i farten...
 
Om vi struntar i trollen o spinner vidare på osannolika händelser.
Vad täcker kostnaderna för rymdskrot, identifierat eller inte, alternativt en meteorit som trillar ner på huset?
 
Nimajneb skrev:
Om vi struntar i trollen o spinner vidare på osannolika händelser.
Vad täcker kostnaderna för rymdskrot, identifierat eller inte, alternativt en meteorit som trillar ner på huset?
Force major? Mao. ingen betalar gissar jag.
 
Nimajneb skrev:
Om vi struntar i trollen o spinner vidare på osannolika händelser.
Vad täcker kostnaderna för rymdskrot, identifierat eller inte, alternativt en meteorit som trillar ner på huset?
Allrisk byggnad eller villabyggnad som ibland följer med och ibland är tillval kan ersätta sådana skador. Utan den försäkringen finns inte någon ersättningspart förutom ev goodwill
 
Är ni kvar i huset när det ramlar ner ett plan , då behöver ni inte bekymra er ,annars ska ni bevisa att det har stått ett hus där
 
Nimajneb skrev:
Om vi struntar i trollen o spinner vidare på osannolika händelser.
Vad täcker kostnaderna för rymdskrot, identifierat eller inte, alternativt en meteorit som trillar ner på huset?
Spinner vidare:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13321689.ab

Har inte en aning om hur det gick med huset och familjen..
 
jkarlberg skrev:
Spinner vidare:
[länk]

Har inte en aning om hur det gick med huset och familjen..
Med en bil är det enkelt. Trafikförsäkringen skyddar villaägaren och ersätter. Självrisken åligger ägaren till fordonet. Saknas trafikförsäkringen så finns ändå skydd via trafikförsäkringsföreningen bara man kan bevisa att skada uppkommit genom trafikpliktigt fordon
 
Jag tänkte också nyligen på precis samma fråga som TS, med hänsyn till de två plan som nyligen störtat i trädgårdar. Bra att det blir utrett tycker jag.
 
DN med flera har idag en artikel om den norska Herkulesen som krashade i Kebnekaise. Statens fastighetsverk anser där att det är ägaren till planet (i detta fall norska staten) som skall städa upp efter sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.