Enligt nya plan- och bygglagen så får man ju inte flytta in i ett hus som inte är slutbesiktigat.

Eftersom jag förmodligen kommer att vilja göra just det så undrar jag vad som krävs för att få slutbesiktning gjord och godkänd.

Hur fungerar det exempelvis när man lämnar en ovanvåning som "råyta" för att inreda vid senare tillfälle? Vad ger rätt till slutbesiktning utan att huset är helt klart vad gäller tex våtrum?

Jag tänker mig att få huset stomrest och tätt med hjälp av hantverkare så fort som möjligt men sedan göra det mycket själv på fritiden vilket kommer innebära att jobbet behöver spridas ut över ganska lång tid. Finns det några alternativ om man vill flytta in "tidigare"? Går det att få någon typ av dispens?
 
Det du kan göra med ex. övervåningen är att du kan etappindela bygget.

Men du måste ha grundläggande funktioner innan du får flytta in. Dvs. el, vatten fungerande kök och badrum. Och (tror jag) även ur handikappssynpunkt fungerande. Jag tror att även ventillationen måste fungera. Bygget måste vara klart så lång att inget är farligt. Så byggarbetsplatsen på övervåningen måste vara avskiljd. Men saker som trappräcken måste finnas på plats.

Jag är osäker på om även värmesystemet måste vara helt klart, men jag tror att huset måste uppfylla energisnålhetsmålet. Att det ex. inte duger att värma med byggfläktar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.