Hej!
Jag har hittat mitt drömhus, nu är frågan...NÄR ska man dränera ett hus?? Det är ett 1½ plans hus med källare, och man känner tydligt att det är fuktigt i källaren, men den är inte inredd, utan används bara som matkällare. Är risken för mögel stor? Hur vet man NÄR det behövs en dränering? Huset är byggt 1909....vad kan det vara för grund? är det riskfritt att dränera?...HJÄLP. jag är helt rådvill.
FÖ så verkar det behövas bytas rör och stammar, vet någon vad kostnaderna för detta ligger mellan tumme och pekfinger? :surprised:
Tacksam för snart svar, ska bestämma mig för ett bud senast Fredag den 15/12.
Nip
 
Hej!

Gör gärna dräneringen tiditg bland dina byggprojekt. Det blir SMUTSIGT och LERIGT överallt. Både inne och ute. Så nylaggd parkett är ingen hit att kombinera med.

Gör också gärna dräneringen på någon årstid då du inte tror att det kommer att regna.

Vi, t.ex, gjorde den i oktober ifjol och då regnade det inte alls, vilket var fantastiskt. Men vi börjar inse att vädergudarna gillar oss skarpt. För nu har vi ingen isolering i taket och det är ju jättevarmt.....

/pinebar
 
Du har bästa läge om inte källaren är inredd eller målad! Det enda som kan ruttna och mögla i en matkällare är träet som ligger mot golv och vägg på ev hyllor och potatislår, vilket ju inte är något större problem ;-)

Så fort man målar väggar eller golv, eller bygger in, isolerar eller på annat sätt ändrar fuktvandringen i källaren så riskerar man problem (ja, det går att lösa ok, men man tar en risk), men så länge så inte har skett så är källaren en tämligen riskfri konstruktion som egentligen bara behöver dräneras om man har typ vatten på golvet eller av annan anledning vill sänka luftfuktigheten där nere. Det kan ju t.ex. vara så att om man inte har en panna längre i källaren, så blir det så kallt att rf blir tillräckligt hög för mögel på undersidan på bjälklaget.
 
Tycker att det går troll i det där med att dränera.
Håller inte riktigt med....
Ska man fixa till ett gammalt hus inuti så tycker i alla fall jag att det är bäst att ge sig på infrastrukturen först. Annars kanske man får riva sitt nya kakel och sina nya tapeter strax efter att man har satt upp dem.

Så jag tycker:
1) Torrt uppifrån = taket
2) Torrt nerifrån = dränering
3) Torrt inuti = avlopp
4) Torrt från sidorna = väggarna/fönstren
5) Ingen el i fingrarna eller i sågspånsväggarna = fixa el.

Sedan kan man börja med inredning och lull-lull.

/pinebar


 
Låter som en bra lista även om jag vill ta avloppet före väggar och drännering då det brukar kunna innebära bilning och uppgrävning för att skarva på fräscha rör.
 
Oh TACK för alla råd, en lite fråga till då, det är målat i källaren, och de är färgsläpp på väggar, men annars finns inget där nere...bara grått grått, betong eller vad det nu är byggt av ( jag kan verklilgen INGET om hus)
Men finns det risk att fukten från källaren liksom kryper upp längs väggar i huset och att det blir mögel då? Huset tilläggsisolerades -97 och ny träpanel sattes på huset.
Kan det ha "vandrat" fukt till isoleringen som sen fuktar ner väggarna?..eller är jag nojjig? Kan jag vara lugn med en kall grå Oinredd källare?.

Jag är Jättetacksam för era svar.

Nip
 
Charlie skrev:
Jag tycker att det låter som att du är nojjig  ;)

Det är förstås omöjligt att ge ett exakt svar utan att ha sett huset i verkligheten. Att man får problem med fukt som vandrar upp från källaren till husstommen måste vara ytterst sällsynt. De vanligaste problemen med källare är om man inreder dem utan att de är ordentligt dränerade.
Färgsläpp tyder på att det finns en viss fuktvandring genom grunden, men detta är normalt i en källare. Färgsläppet beror säkerligen på att det är målat med en färg som inte släpper igenom fukt. Målar man med silikatfärg kan fukten passera utan att förstöra ytan. Sedan är det ingen nackdel med en panna i källaren som via spillvärmen eller element värmer och torkar upp. Är huset försett med bergvärme (=ingen spillvärme) kan miljön i källaren försämrats och då kan man behöva sätta in element och förbättra ventilationen.

TACK!...känns bra med raka svar. Du verkar veta en del om detta. Huset är ju från 1909 och jag tänker mig att fräscha upp källaren, finns ingen panna i rummet, det är vattenburen fjärrvärme. Det mesta är grått och cement ellervad det nu är, tycker du att det är ide att skaffa en avfuktare? Ska jag måla alla väggar, kan man måla på golven med? eller ska man lägga något annat där..

Mvh Nip
 
Charlie skrev:
Avfuktare kan vara en bra ide, hänger ju helt på hur fuktigt det är. Väggarna kan du måla med silikatfärg, tyvärr är den färgen inte så slittålig så den lämpar sig inte golv. På golven kan du lägga klinkers. Det viktiga är att inte stänga inne fukten som man gör med en tät färg (t.ex. golvfärg), gör man det är det risk att färgen flagar/släpper efter en tid.
Ok, tack Charlie!...tror att du får var min rådgivare.. ;) hoppas du håller dig kvar här på sajten. En kille från Fuktteknik ska komma och mäta fukten i huset, och besiktiga hela alltet, me han borde väl ha koll på om jag bör skaffa en avfuktare.
Detta hör juh inte till markarbete, men eftersom du verkar kunna grejer så passa jag på att fråga...om taket är målad plåt/planja, är det ett ok tak? är det större eller mindre risk för mögel och jox på vinden då?.

Mvh En som VERKLIGEN inte kan något än, men som hållerpå att lära sig. :D
 
Charlie skrev:
Avfuktare kan vara en bra ide, hänger ju helt på hur fuktigt det är.
Jag har kört med avfuktare i ett rum i källaren i ett antal år. Sen läste jag någonstans (tror det var här) att en avfuktare "lockar fram" fukt. :-/ Jag vet inte om det är så.
I alla fall kollade jag i somras när jag bara använde varmvatten och hade avfuktaren igång vad den kostar. När jag stängde av avfuktaren sjönk elförbrukningen med ca 10:--/dygn. :-?
 
hemmapularen skrev:
När jag stängde av avfuktaren sjönk elförbrukningen med ca 10:--/dygn.  :-?
kör den dygnet runt året om :surprised:? Sommarn är avfuktarens häktigaste arbetstid men den ska ta långa pauser under vintertid. Jag har min i tvättstugan i källaren och den startar när jag hänger upp tvätt men slutar jobba när tvätten är torrt. Sen är den kanske igång av och till under sommaren men den jobbar inte jämt och ständigt.

Man ska inte ventilera rummet där den står så att den inte avfuktar all luft som vädras genom eller .... ska man undersöka om det inte är tid för dränering :-/. Det ska inte vara meningen att den jobbar året runt för att hålla huset intakt för i slutändan blir elräkningen högre än dräneringskostnad om det är dränering det är fel på :(. Har du problem med hög grundvattennivå så är en pumpgrop+vattenpump mer ekonomisk ;)
gaia
 
gaia skrev:
kör den dygnet runt året om :surprised:? Sommarn är avfuktarens häktigaste arbetstid gaia
Nä. Kör inte den året om dygnet om. Ville bara poängtera att en avfuktare är inte gratis ;)
Min tvättstuga är torr. Jag har den i ett annat rum där jag märker skillnad när den är igång. På vintern räcker den vanliga uppvärmningen för att hålla torrt. :)
 
Vad jag förstår så kostar en heldränering av grunden om man inte har lust att gräva för egen hand, men det klart har det gått så långt att det är mögel på trossbotten eller om man vill inreda källaren för större boyta så kan det säkert vara värt varje öre.

Mycket beror väl på hur pass väldränerad den befintliga marken är runt huset, lutning, samt sist men inte minst ventilationsmässigt.

Märkte på vårat hus då jag precis ärvt huset att ventilationshålen var igensatta med isolering, vilket hade medfört röta på trossbotten som bara var att riva bort samt isolera om, eftersom huset består av hälften kallkällare samt halvgrävd grund som man kan huka sig under så gick det bra att åtgjärda problemet underifrån.


Själv låter jag ventilhålen i grunden vara ständigt luftiga utan att proppa i isolering vintertid eller skyffla upp snö som täcker ventilationen, iof så vad jag har läst så är det ju värst sommartid då varm fuktig luft kondenseras då den möter den kalla luften ifrån marken under huset men för att undvika samma problem igen så får det vara öppet.




 
hemmapularen skrev:
På vintern räcker den vanliga uppvärmningen för att hålla torrt.  :)
Gott, så allt verkar normalt som i en vanlig källare, tycker jag :). Man kan spara några kronor om man ställer maxfukt något högre fex 60-65% om man inte har magasinerat något fuktkänsligt i rummet :).
gaia
 
Hej alla experter! ;)
Vill passa på att fråga.. Vår källare är oinredd precis som TS, vi har endast tvättstugan och förråd, enligt er ska man strunta i att dränera, men om tvätten luktar fukt/muggigt om den hänger för länge samt jag hade satt 3 kartonger med barnkläder i ett av förråden och de fick jag tvätta 3 ggr och fortfarande kan jag i känna lukten av fukt, inte riktig mögellukt men muggigt och ofräscht. Blir jag av med denna lukten om jag dränerar eller ska vi börja med att dra ner alla våtrumstapeter som den förre ägaren satt upp i hela tvättstugan? Eller ska vi bara acceptera att det luktar som det gör eftersom det är en källare?? Ang avfukatare har vi en sån i tvättstugan och där är det betydligt bättre än i de andra rummen i källaren så visst funkar de.
 
MiaSa skrev:
Blir jag av med denna lukten om jag dränerar eller ska vi börja med att dra ner alla våtrumstapeter som den förre ägaren satt upp i hela tvättstugan? Eller ska vi bara acceptera att det luktar som det gör eftersom det är en källare??  Ang avfukatare har vi en sån i tvättstugan och där är det betydligt bättre än i de andra rummen i källaren så visst funkar de.
Är det dom yttre källarväggar som det sitter en tätt tapett på? Riv av eländet åtminstånde från ytterväggen. Du kommer sen att se vad som behövs beroende på hur det ser ut under tapetten. Följer putsen med tapetten och är sandig så blir det att putsa om och måla med en färg som andas(silikatfärg är bäst, tycker jag). Är det riktigt fuktigt och luktar illa så låt dom avklädda väggar stå och torka ett tag så du är säker att det var tapetten och inte dräneringen som orsakade förfallet och dålig lukt . Är väggen fuktigt högt upp till grundnivå och vill inte torka så är det dränering som blivit dålig. Är det fuktskador bara längst golver ( 20-30cm upp) så är det mest markfukten som spökar och det kan kanske avhjälpas med omputsning och silikatfärg. Det kan du i alla fall börja med innan du slitter din rygg under dräneringsutgrävningar :).
Låt väggarna torka i minst en månad innan du renoverar dom. Värma och vädra eller avfukta under tiden ..... tills luften känns bättre och man ser att väggen frisknar till = blir torrare och den dåliga lukten avtar.
Lycka till!
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.