Ja, när ska man dra igång värmen egentligen? Är så att jag har ett hus som jag inte har flyttat in i ännu och det kommer nog ta någon månad eller två innan jag gör det också. Nu börjar termometern dra ner sig mot nollan på natten och det känns som det snart är dags. Givetvis är jag inte dumsnål men jag vill inte dra igång den i onödan heller eftersom det tickar en del pengar då.

Jag ska elda med pellets men det är lite svårt att göra det när jag inte har flyttat in så det blir att köra det vattenburna på el under tiden. Bor i Halmstad trakten om det nu är till någon hjälp. Vad tycker/säger ni?
 
Det finns väl termostat? Bara att ställa in den på 10-15 grader eller vad du finner lämpligt, så går den efter behov, eller?
 
Om du inte bor där är det väl bara frostskydd som behövs? Ställ in den att hålla 5 grader så är det inget som fryser sönder. Det lär dröja i alla fall till december innan det blir en nämnvärd kostnad att hålla 5 grader inomhus.

Erik
 
Tycker som Anna och skulle göra som Erik säger ställa termostaten på 5 c .

Säkert går det knappt någon el alls ännu på så låg temp ;)

Iallafall om det är issolerat och i ordning och inga fönster på glänt ;)
 
Det riskerar inte att frysa i ledningarna nu när det blir någon minsugrad inatt? Vet inte om jag hinner ut till huset för att se till det idag?
 
Det blir inte minusgrader inomhus av att det är nattfrost om det är plusgrader ute på dagarna. Även om det skulle bli det så tar det lite tid innan ledningarna fryser. Är du orolig så åk dit snart och slå på värmen på 5 grader. Än är det dock inga problem.

Jag har sommarvatten som går i en PEM-slang helt öppet utomhus. Det fryser normalt inte av lite nattfrost. Det krävs flera minusgrader redan under dagen för att den skall hinna frysa på natten.

Erik
 
Tackar, det var så jag hade hört det från annat håll också men jag ville ha mer än en källa. Jag ska i alla fall åka dit imorgon bitti och sätta på värmen lite lätt!
 
Rekommendationen är 8-12 gr minst inomhus, annars kan det bli fuktproblem. Absolut viktigast är det om du har ett tegelhus alt putsat hus, då bör du ligga + 12 grader.
 
Rekommendationer om lägsta temperatur inomhus brukar variera kraftigt, men vad grundar de sig på egentligen? Det måste vara stor skillnad på att åka hemifrån och skruva ned värmen och att underlåta att slå på värmen när temperaturen ute sjunker. Om ventilationen fungerar och det är varmare inne än ute när huset är obebott måste det rimligen även vara lägre relativ luftfuktighet inne än ute. Är inte de rekommenderade temperaturerna anpassade för att vara idiotsäkra?

Erik
 
Tänk på att målade ytor som tex dörrar och fönster inte mår så bra av att det är för kallt...jag skulle lagt mig på ca 14-15 grader...

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Varför går det inte att köra med pelletsbrännaren?
 
Försäkingsbolagen säger minst +15C eftersom de oroliga för att något kan hända annars. Hustillverkare säger minst +12C om ålderbeständig plast i ytterväggarna för att det inte ska bli fuktskador inne i ytterväggarna (baserat på ett genomsnitt av temperatur och RF i Sverige så det kan variera mycket). Generellt i fritidshus som ska underhållsvärmas med luftvärmepump rekommenderas mellan ca +8C till +10C med extra reserv frostskyddselement som går in vid +5C.

Om huset ligger nära det fuktiga havet på västkusten kan det vara läge att fundera på en bra luftavfuktare som klarar ner till +5C ( eller sorbtionsavfuktare om huset kallställt). Utan värme eller avfuktning möglar det ofta snabbt i stugorna. Gäller att plasta in ordentligt eller flytta allt med tyg madrasser etc till det rum som har stora soliga fönster i söder så kanske det kan räddas över vintern.
 
Locos skrev:
Det riskerar inte att frysa i ledningarna nu när det blir någon minsugrad inatt? Vet inte om jag hinner ut till huset för att se till det idag?
Har STOR erfarenhet av det här. Veckopendlar, ligger inte så långt ifrån dig, Bjärehalvön.

Se till att cirkulations pumpen är igång, Den nattfrost som varit nu ställer inte till med nånting. Mitt hus (tegelhus=trögt hus) har tidigare legat kallt mellan besöken. Nån enstaka natts minusgrader är inget att bekymra sig om. När det blivit konstant minus har jag satt framledningstempen på 10 grC. Funkar även vid riktigt kallt.

Se till att cirkulations pumpen är igång + att alla element är helt öppna.
 
Redigerat:
Visserligen spelar det roll både vad det är för hus och var det ligger, men en del som skrivs här är helt fjärran från min erfarenhet. Jag har aldrig sett vare sig tapeter eller textilier mögla av den orsaken att de stått i ett ouppvärmt hus. Många fritidshus står helt kallställda utan att vare sig tapeter, målning eller lösa textilier tar skada. Jag säger inte att det inte kan inträffa, men att det i normalfallet inte gör det. För mig är underhållsvärme i normalfallet något som endast krävs för att förhindra vatten från att frysa.

Erik
 
Då har du nog inte haft en gammaldags sommarstuga i strandskogen vid havet... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.