Slänger ut en simpel fråga från en kvinna som inte begriper så mycket...
Datorn börjar stänga av sig titt som tätt det verkar som elen "fladdrar"
Jag har 5 saker på i ett och samma eluttag(skarvat) alltså. Kan detta hända av det? Blir det liksom mindre el att tillgå av flera saker i samma uttag? Just nu tog jag en förlängningssladd och drog datans el direkt in i ett annat vägguttag och nu kan jag använda datan..
Sedan är det så att ljuset i olika rum fladdrar också. Vart ska jag börja? Förstår att man måste ringa elfirma men vad är det som kommer krävas liksom? Tacksam för lite info!
 
Det bästa du kan göra är att koppla bort allt från de uttag som inte fungerar. Det låter som om något glappar, elektrikern kommer felsöka och laga felet, det tar 2 timmar såvida det inte ligger nätägarens anläggning, då kan det bli att de skickar folk.
Du kan testa och känna ifall någon säkring känns varm och ta bort den isf, hörs något sprakande ljud osv..
 
Redigerat:
Den allra vanligaste orsaken är glapp i säkringarna, skruva loss säkringen till berört uttag och titta om det finns brännskador på proppens anslutningar.
Ta även en titt i säkringsbrunnen på tavlan och kolla efter skador.

Byta propp och huv får du göra själv men inte anslutningen i tavlan, den s.k. passdelen
måste en behörig elektriker byta.
 
Om det finns brännskador på proppens anslutningar? Vad innebär det?
 
Hög belastning och dålig åtdragning av proppen brukar vara orsaken.

Vid hög belastning blir det värme även i säkringen, blir proppen omväxlande utsatt för värme och avsvalning så till slut uppstår ett glapp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.