När byter du?

  • Antal röster
    28
Moving
Jag brukar byta när en läcka hörs. Vid däckbyte själv på en nybesad bil såg jag att bakre ljuddämparens ytterplåt fått stora rosthål, men inget läckage hörs och det enda jag är rädd för är att det lossnar på vägen, för det rostar nära ett par bakre fästen. När jag ruskade släppte inget.

Bara att lämna in när det kostar 1700 egentligen, men med risken att verkstaden ringer och säger att allt behöver bytas, så vi vill titta under först.

När bes. förelägger måste man byta men denna är nybesad med anmärkning på lyset bara.

Så när byter du?
 
När besiktningen säger att det inte är ok eller när den ramlar av...varför lägga pengar på onödiga saker liksom.
 
dsc-0049.JPG

Bytte till ett Feritta sportsystem då det gamla började se rejält dåligt ut, dock hade det inte börja läcka. Skruvat hade 1000:- rabatt då jag köpte. Ljudet blev en aning mulligare utan att störa varken utanför eller inne i bilen:)
 
MrPlow
Byter bil innan det behövs!
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Vid nerslag på besiktningen och hela avgassystemet är utdömt byter jag.

Annars är det åtgärd vid problemområdet.
Är det en gammal slithärk med överlag ganska slitet/rostigt system så använder jag avgaspasta för att det inte kräver så mkt jobb, klassa på där det läker så härdar det när blir varmt.

Är det en finare bil så tar jag ner och svetsar problemområdet / byter delen som är dålig.
 
Jag byter när jag inte på ett enkelt sätt kan laga det längre.
Med en uppklippt plåtburk, avgaspasta och ett par slangklämmor/avgasklämmor kommer man långt :cool:
 
  • Gilla
Tallguy196 och 1 till
  • Laddar…
Lagar det när det låter illa, byter det som behövs.
Helt nytt blir det väldigt sällan.
 
Utan att låta dryg men jag byter också bil innan det behöver åtgärdas. Förut gällde dock, när det gick hål.

Fråga: of topic.

Håller avgasrören längre idag?

Har i dagsläget en SAAB som rullat sedan -08 i trafik (M09) och har i dagsläget gått 5200 mil. Avgasröret ser ut som nytt, kanske inte så imponerande men min förra bil var en Renault Megane som togs i trafik -04 och jag hade den till -12. När jag köpte bilen så hade den gått 3500 mil och hade såklart original avgasrör. 10000 mil senare (13500 mil) så sålde jag den och avgasröret såg fortfarande mycket bra ut (inte nytt men mycket bra).

Förut när jag hade äldre bilar så brukade jag relativt ofta köpa en s.k. halvsats till t.ex. Volvo 240 på exempelvis Biltema och den om jag minns rätt höll cirka 1 - 2 år.

Naturligtvis så är det troligen så att original avgasrör håller en högre kvalité än eftermarknad, åtminstone billiga eftermarknadsprodukter.

Får dock känslan av att avgasrör överlag håller längre idag än förr.
 
Moving
Nyfiken100 skrev:
Utan att låta dryg men jag byter också bil innan det behöver åtgärdas. Förut gällde dock, när det gick hål.

Fråga: of topic.

Håller avgasrören längre idag?

Har i dagsläget en SAAB som rullat sedan -08 i trafik (M09) och har i dagsläget gått 5200 mil. Avgasröret ser ut som nytt, kanske inte så imponerande men min förra bil var en Renault Megane som togs i trafik -04 och jag hade den till -12. När jag köpte bilen så hade den gått 3500 mil och hade såklart original avgasrör. 10000 mil senare (13500 mil) så sålde jag den och avgasröret såg fortfarande mycket bra ut (inte nytt men mycket bra).

Förut när jag hade äldre bilar så brukade jag relativt ofta köpa en s.k. halvsats till t.ex. Volvo 240 på exempelvis Biltema och den om jag minns rätt höll cirka 1 - 2 år.

Naturligtvis så är det troligen så att original avgasrör håller en högre kvalité än eftermarknad, åtminstone billiga eftermarknadsprodukter.

Får dock känslan av att avgasrör överlag håller längre idag än förr.
Kanske har med avgasreningen att göra?
 
T
Aldrig, kör inte runt i gamla skrotbilar!
 
Det börjar bli ett par år sedan jag bytte. En variant som jag provat är att ignorera det för att det bara läcker lite. Fast besiktningen brukar inte ignorera det. Lappa och laga har jag också provat. Det brukar gå sönder ganska fort igen. Om det inte är någon långresa planerad den närmaste tiden skulle jag vänta tills det börjar låta.

Hur länge det håller brukar för övrigt hänga ihop med hur långa sträckor man brukar köra. Många korta körningar gör slut på avgassystemet fort.
 
När jag hade läckage på avgassystemet kunde en verkstad svetsa ihop det för några hundralappar. När jag sålde bilen 4-5 år senare så var avgassystemet fortfarande helt.

Avgassstem skulle jag inte komma på tanken att byta innan jag måste. Det enda som händer när det ger sig är väl att bilen får lite bättre drag och låter lite bättre :).
 
tank77 skrev:
Aldrig, kör inte runt i gamla skrotbilar!
Säger detsamma.
 
tank77 skrev:
Aldrig, kör inte runt i gamla skrotbilar!
Vad menar du med skrotbilar?
Företagsbilen har nu rullat 15000 mil och är årsmodell 2012, men fortfarande sitter originaldämparen på. Gamla byggbilen var en Audi 100 avant, som gått 37000 och fortfarande satt originalljuddämparen kvar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.