hahalj
Inser att svaret på den frågan beror på en massa faktorer men hur avgör man när det är dags? Väntar man tills smak, lukt eller färg påverkas? Eller ser man det på filtermaterialet? Eller byter man det regelbundet oavsett?

Har ett vattenfilter med Mg+Ag filtermaterial, kaliumpermanganat injektor och syreaktivator. Filtret installerades år 2000 och förra ägaren hade aldrig bytt materialet fram till 2012, han brukade fylla på kaliumpermanganat regelbundet och röra runt i filtermassan nån gång om året. När jag stänger av filtret och släpper trycket så kan jag plocka upp och se att filtermassan är helt svart. Är detta normalt?
 
När vi hade vattenfilter fanns det en automatik som spolade rent filtret baklänges var fjärde dag.
 
hahalj
Ja, det gör mitt också. Men det betyder väl inte att filtermassan får oändlig livslängd?
 
Jag hade tidigare ett Göingefilter mot järn och mangan samt ett kolfilter mot humus.
Kolfiltret fick jag byta kol i 1-2 ggr per år. Tror det var 75 l kol i det. Osäker. En och en halv säck gick det åt.
Göingefiltret bytte jag massa i när jag märkte att effekten avtog. Ca vart fjärde år.
Hur ofta man måste byta beror väl mycket på hur mycket vatten man förbrukar och hur "dåligt" råvattnet är.
Utifrån vattenprov och förbrukning borde filtertillverkaren kunna ge råd tycker jag.
 
hahalj
Hur märkte du när effekten på järn/mangan-filtreringen avtog? Smak, lukt?

Jag gjorde ett vattenprov (efter filtret) för knappt ett år sedan och alla värden var utmärkta. Filtermassan är 15 år gammal och vattnet smakar bra. Jag tycker egentligen det finns ingen anledning att byta, vill bara veta vad jag ska vara uppmärksam på så jag vet när det är dags. Är det bara att köra på tills den dagen jag känner metallsmak på vattnet?
 
I mitt fall var råvattnet så dåligt att det märktes direkt på färgen när det var dags att byta filtermassa.
På Göingefiltret kunde man se på filtermassan när den började bli dålig.
Som du säger finns ju ingen anledning till att byta om vattnet ser bra ut och smakar bra samt att vattenprovet är ok.
 
hahalj
Ok, jag gör inget förrän jag märker metallsmak på vattnet. Vi behöver bara filtrera järn o mangan så metallsmak på vattnet innebär ju att det inte längre gör sitt jobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.