En kuriosafråga: vi håller på och bygger om 50-talsköket i vår lägenhet så att det ska gå att få in en diskmaskin + lägga in trägolv. Då snickaren tog loss skåpen upptäckte han att det stod datum skrivna på dem, och årtalet var 1947. Men husen är enligt uppgift från föreningen byggda 1954! :O

Jag blir nyfiken och undrar hur man gjorde dessa kök. Byggdes skåpen i förväg och stod sedan och väntade på att monteras på plats? Någon som vet?
 
De byggdes på 50-talet....

(var bara tvungen)

En ganska stor skillnad dock, hade det varit ett år eller två hade man ju kunnat förstå att de stått i en lokal och väntat på att monteras, men 7 år?
 
Ja men precis. Fast det var en väldigt tydlig signatur av en snickare med datumet.
 
Har föreningen papper (bevis) på att husen verkligen byggdes -54? Nu var ju detta inte så länge sen, men jag har läst att det ibland har trixats med årtalen eftersom det kunde styra fastighetsskatten. Jag skulle faktiskt mer tro på en signatur bakom ett köksskåp än ett datum på ett papper.
 
cederbusch skrev:
Har föreningen papper (bevis) på att husen verkligen byggdes -54? Nu var ju detta inte så länge sen, men jag har läst att det ibland har trixats med årtalen eftersom det kunde styra fastighetsskatten. Jag skulle faktiskt mer tro på en signatur bakom ett köksskåp än ett datum på ett papper.
det är ju också intressant. Jag har aldrig frågat faktiskt. Tycker att det känns typiskt femtiotal men skillnaderna är väl inte alltid så väldigt stora. Måste undersöka saken...
 
Stod det ett helt datum eller stod det "1947"? För man kan annars tänka sig att det inte alls är ett årtal utan kanske ett ordernummer eller någonting sådant.
 
Jo det var ett helt datum. Minns inte vilket nu utom årtalet men det var liksom ingen tvekan om att det var ett datum. Typ 47/06/01 och så en signatur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.