Har en stor fin björk som står i ett hörn av tomten, så om den blåser omkull kan den nog träffa vårt hus eller nån av grannhusen. Skulle gissa att björken är från -75 när huset byggdes eller så är den ännu äldre än det. Kan man se på trädet om det har börjat bli dåligt och snart kan blåsa omkull?

Bilden är självklart från idag :D
 
  • Björk.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Med ledning av din bild ser den inte så dålig ut. Vintern är bra tid att fälla.
 
Näe, trädet ser inte dåligt ut nånstans vad jag har kunnat se på det. Var nån som pratade om att björkar kunde ruttna innifrån å se fina ut på ytan, men nåt tycker jag ju att man borde se att kronan ser dålig ut eller nåt.
 
Ruttna kan de göra om det t.ex. bildas vattenfickor mellan grenarna och stammen. Jag tror ditt träd är för ungt för att ha sådana skador.
 
Oki, låter bra då får trädet stå kvar, tycker det är fint och ingen av grannarna har sagt något om att det stör dem. Fast det kanske kommer, har bara bott här i lite drygt 1½ år nu.
 
fremar skrev:
Bilden är självklart från idag :D
:wow: Det förklarar varför det heter Värmland. :D
 
Borde heta Kalltsomfanland iofs, var -28,5 i fredags morse å har väl legat mellan 20-25 minus hela tiden sen nyår, men idag blev det äntligen -8 på dagen.
 
Värmebölja med andra ord. ;)
 
Träd sågar man ner när man har lessnat på dom. :)
 
Egentligen en omöjlig fråga, träd sågar man ner medans man kan använda veden och innan dom blåser i kull själva :) Jag har "gått i skogen" en hel del med svärfar och vi vart återkommande lurade av träden. Vissa såg dåliga ut och togs ner för den skull men visade sej vara prima virke. Andra så kanon ut men visade sej vara ruttna i mitten, ibland till hälften. Kanske finns experter som kan se sånt men vi gjorde det inte.
Fördelen med vintertid och lövträd är att man ser trädet och alla grenar, lättare att beräkna hur man ska såga och vart det faller åt för håll naturligt. Vi hade grannar som klagade på träd vid vårt förra hus, en tvärs över gatan som inte gillade att "mina" eklöv blåste in på hans tomt och en bredvid som ansåg att 2 mastodontgranar skymde solen på halva hans tomt (det gjorde dom) det kan ju också vara anledningar till såga ner träd men dina grannar verkar gilla din björk precis som Du själv. Låt den stå så länge den är grön och fin på sommarn.
 
att såga träd när det är svinkalt är inte helt riskfritt.
En man som sågade med motorsåg blev dödad av att den frusna stammen sprack på ett oplanerad ställe och vid en överraskande tidpunkt under sågningen och träffade manen så han avled av skador.
Tydligen är det inte helt okänd att stammen kan på något sätt "explodera" av frost men jag är ingen skogshuggare och kan inte några detaljer....

Rätt att låta björken susa några år till :). Själv har jag sett en stor 100 årig helt frisk björk ....jag räknade ringar
gaia
 
Jag har också en stooor björk på tomten, men grannen säger att så länge den är fin i formen och inga större grenar bara dör så ska det inte vara någon fara. Dessutom klarade den Gudrun utan problem...
 
  • Gilla
LukasB
  • Laddar…
Största anledningen till att björkar får röta är att man har kapat större grenar.
 
Om man ser att en björk börjar vissna i toppen kan man ana oråd. Personligen tycker jag att man kapar ner alldeles för mycket träd, men hellre kapa ner än stympa. Du kan ju höra med ditt försäkringsbolag om dom täcker sådant som träd som skadar hus. Nä, låt den granna björken stå om du inte har några andra planer för området. Vintern våren vid mildväder är annars bra att ta ner björk. Är det för kallt blir veden väldigt skör.
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Någon sa att på vintern innehåller inte björken så mycket sav så den blir lättare att hantera och torkar snabbare om man fäller den innan våren. Kaske en myt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.