Hej!

Vi är inför ett husbygge och vi ska bygga ett egetritat hus delvis i egen regi. Vi får hjälp med de större momenten som grund, vvs, el, mur, mål, stomme osv. Och det är då olika entreprenörer som ska göra dessa olika moment.

Jag pratade med en entreprenör idag om hur det går till när man betalar. Jag har väl alltid trott att jag betalar när arbetet är utfört. Han menar på att det kan vara lite olika från fall till fall. Till exempel kan det vara så att man ger en viss summa vid starten av de olika momenten då entreprenören ska beställa in grejer osv för att komma igång.

Hur gör ni andra? Betalar ni allting när saker och ting är klart? Eller förskott? Bådeoch?


Tacksam för svar.


MS
 
Både och, när jag byggt hus så har det varit 20% som ska betalas in senast 14 dagar efter start och resterande 80% har varit när leverantören är klar med sitt åtagande och 14 dagars betaltid då på det.

Så hade iaf jag det mot alla inblandade entreprenörer, jag skulle inte acceptera att betala en större summa innan något är påbörjat.
 
Mikael_L
Lite tveksamt att betala i förväg tycker jag.

Men är det större uppdrag, eller i tiden utsträckta är det helt OK att behöva betala allteftersom för redan utfört arbete och levererat material.

Ibland skapar man en lyftplan innan, med avstämningspunkter på vissa ställen, där man kollar av att allt fram till denna punkt är gjort och då får beställaren betala den delen av lyftplanen.
 
Få med i avtalet att en viss procent (typ 10%) ska betalas efter godkänd slutbesiktning. Det är bra för din likviditet och för att ha något att "spela med" när fel ska rättas.

Du får försöka komma överens med dina entreprenörer om lämplig betalning. Ska stora mängder material köpas in så kanske din entreprenör inte har så mycket kredit. Då kan det vara lämpligare att du betalar materialet. Se bara till så att allt material då levereras i ditt namn och inte betalas förrän du har det på plats. Finns många exempel på entreprenörer som begär förskott men INTE använder det för att köpa material till dig.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Det vanligaste är att man betalar 90 % av "kostnaden" för det som är utfört månadsvis och håller inne med 10% tills en godkänd besiktning är utförd. Det är då även vanligt att man gör en lyftplan där det står hur mycket och när det ska betalas. Är det ett mindre jobb är det vanligast med att man betalar allt när jobbet är klart. Förskott ska man alltid akta sig för, det är få seriösa som av ekonomiska skäl måste ta förskott, men är man tveksam till kundens betalningsförmåga brukar man kräva förskottsbetalning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.