Har en häck mot gatan med Svart Aronia (vet ej vilken sort) planterad sent förra hösten. När skall jag beskära den första gången? Och hur? Borde jag gjort det tidigt i våras redan??? Så dags nu... En granne sa att det var bra läge att göra det nu till midsommar. Eller?

Tack på förhand!
 
Har inget vattentätt svar men man brukar inte beskära redan första året. Busken (häcken?) måste ju får tid att etablera sig. Vi planterade en lågväxande Aronia-häck (Hugin) förra hösten och den är definitivt inte redo att beskäras ännu, även om den har tagit sig fint. Midsommar låter heller inte som ett bra alterativ då det är full fart på växten - hellre då framåt sensommaren.
 
Ah tack! Nä det var så vi också tänkte och därför lät vi den vara nu första våren. Men som sagt kom det en besserwissergranne ;) här och menade att det nog var dags nu...

Någon med vattentätt svar?
 
Ska det bli en klippt eller friväxande häck? Aronia används ju ofta som friväxande och behöver då ganska lite beskärning, bara enstaka gallring av äldre och döda grenar. All klippning är rekommenderad att inträffa under senvintern för Aronia, plus eventuell putsning på sommaren om man har den som klippt häck.

Så om ni ska göra en ordentlig uppbyggnadsbeskärning så vänta till tidigt nästa vår.

/Kalle
 
Kalleman skrev:
Ska det bli en klippt eller friväxande häck? Aronia används ju ofta som friväxande och behöver då ganska lite beskärning, bara enstaka gallring av äldre och döda grenar. All klippning är rekommenderad att inträffa under senvintern för Aronia, plus eventuell putsning på sommaren om man har den som klippt häck.

Så om ni ska göra en ordentlig uppbyggnadsbeskärning så vänta till tidigt nästa vår.

/Kalle
Den är tänkt som friväxande häck men man vill ju att den ska bli tät och fin... (kan inget om sånt här då det är vår första trädgård)

Då väntar vi till tidig vår. Hur och _hur mycket_ skall man beskära den då?
 
Ska den vara friväxande så ska den ju få växa fritt! :) Det enda man ska göra i så fall är att under tidig vår rensa den på äldre grenar som inte har mycket grönt kvar och döda grenar. Jag tror inte ni behöver klippa aronian alls om det är nya plantor, låt de växa till sig och etablera sig ordentligt först. Skulle någon gren växa helt galet och åt helt fel håll t.ex. kan man ju ta bort den men annars så kan man låta dem vara. En ordentlig rensning är nog bara aktuell på lite äldre plantor.
 
Kalleman skrev:
Ska den vara friväxande så ska den ju få växa fritt! :) Det enda man ska göra i så fall är att under tidig vår rensa den på äldre grenar som inte har mycket grönt kvar och döda grenar. Jag tror inte ni behöver klippa aronian alls om det är nya plantor, låt de växa till sig och etablera sig ordentligt först. Skulle någon gren växa helt galet och åt helt fel håll t.ex. kan man ju ta bort den men annars så kan man låta dem vara. En ordentlig rensning är nog bara aktuell på lite äldre plantor.
AHA, tack!!! :D
 
EllaBella! Hur har det gått med Aroniahäcken? Det känns som om det du skrev kunde varit skrivet av mig. Vi planterade aronia i höstas och nu kommer grannen och säger att det är dags att klippa.....Hur gjorde ni tillslut? Har du några bilder att visa?
 
Kalleman skrev:
Ska den vara friväxande så ska den ju få växa fritt! :) Det enda man ska göra i så fall är att under tidig vår rensa den på äldre grenar som inte har mycket grönt kvar och döda grenar. Jag tror inte ni behöver klippa aronian alls om det är nya plantor, låt de växa till sig och etablera sig ordentligt först. Skulle någon gren växa helt galet och åt helt fel håll t.ex. kan man ju ta bort den men annars så kan man låta dem vara. En ordentlig rensning är nog bara aktuell på lite äldre plantor.
Detta stämmer INTE....även om du ska ha Aronia häcken som friväxande så ska den klippas de fem första åren så att den blir tät och fin i botten. Annars får du bara små pinnar som sticker upp. Den ska klippas tidigt på senvintern/våren första gången om du nu planterade den i höstas. VI planterade våra i höstas och jag klippte den dock lite väl sen början av juni tror jag. Trots de har den växt sig väldigt tät och fin i förhållande till grannen som planterade samma häck samma tidpunkt och inte klippt sin. De är nu lika höga fast vi har betydligt fler grenar. När klippning två ska bli av vet jag lite ännu. Jag har en broschyr från Blomsterlandet som behandlar häckar där det står precis hur man ska göra. Mitt tips är att du söker dig information från "proffs" tex någon handelsträdgård istället då det verkar som att folk här inte riktigt sitter inne på rätt uppgifter alla gånger.
 
Vad gäller klippning av nyplanterad häck så finns det olika skolor. Plantskolorna rekommenderar vanligtvis nedklippning första året. Detta bygger på tanken att beskärning stimulerar rötternas tillväxt. Sedan finns det andra som menar att detta är en missuppfattning och som rekommenderar att man låter buskens rötter växa i lugn och ro första året innan man stressar den med beskärning. Om rötterna är väl utvecklade så har busken en starkare förmåga att bilda nya skott den dag man klipper.

PS. I "Nya Beskärningsboken" av Vollbrecht m.fl. (2004 års upplaga) läser jag följande på sid. 87 angående häckplantering:

"Man ska inte beskära häckplantorna när de planteras, vilken sort det än är fråga om. Det enda som måste beskäras vid detta tillfälle är för långa rötter hos barrotsplantor. Tyvärr har många fortfarande uppfattningenn att man måste skära ned häckplantor av liguster, oxbär, måbär m.fl. i samband med planteringen"......

Angående höstplanterade häckar står det:
"låt plantorna vara obeskurna under påföljande vår. Beskärningen görs först när häcken har vuxit ett år på platsen. Då klipps plantorna tidigt på våren ned till ca 20 cm över marken för att de ska ge tillräckligt med nya skott nedtill. Detta gäller häckar av liguster, oxbär och måbär"

Det finns också en illustration som visar hur man klipper med en sekatör och lägger snittet vid en utåtriktad knopp.

Under rubriken Friväxande häck (s.88) står inget om att man måste uppbyggnadsbeskära en friväxande häck. Det står bara att "Den friväxande häckens plantor behandlas som prydnadsbuskar när det gäller ansning, gallring och föryngring"

Tyvärr står det väldigt lite om aronia och inget specifikt om aroniahäckar.....
Det står bara att aronia kräver väldigt lite underhållsbeskärning (s.56)

Är man utsatt för motstridande råd är Nya Beskärningsboken alltid en trygg vän att hålla i handen. ;)
 
Redigerat:
Aronia är ingen blödare och är inte speciellt känslig när beskärningen sker men se till at det är torrt väder för att undvika exempelvis svamp samt att det inte är mer än max - 5 grader i nattemperatur för att undvika fryssprickningar. Sedan blommar aronian på främst tvåårsgrenarna och därför är det bra att se till att hålla bort de som är en 4-5 år gamla (eller de som grönskar/blommar dåligt). Då håller man busken ung och fin i storlek och den bryter grönt och blommar även längre in på grenarna då den inte blir för buskig och bred (solen kommer inte åt och det är en bidragande orsak till dålig grönska och blomning). Grenarna beskärs ca. 15 cm från marken. Aronian är en ganska snäll busken och kan vara generös på blommor och bär samt med sitt vackra utseende, glöm därför inte bort att ge på en giva (eller två) med gödsel med start på våren. Kvävegödsla aldrig efter midsommar och för att få de allra bästa kvaliten på bären ska kvävegödslngen endast göras på våren för det påverkar bärens smak.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.