Jag har ett enplans hus, byggt 76, med fullt inredd källare som jag vill konvertera från direktel till vattenburen golvvärme. I källaren ligger idag parkett på betonggolvet. Det är inte uppreglat med ingjutna reglar eller något sånt, däremot ligger det asfaboard(!) mellan betongplattan och parketten. Asfaboard som vad jag vet är gjort av träfiber är ju i högsta grad ett organiskt material och helt olämpligt att ha direkt mot betong men idag är det inga stora problem med dålig lukt eller så. En viss "källarlukt" finns ibland men inte störande. Enligt förre ägaren som byggde huset är det 10cm cellplast under plattan vilket var ovanligt vid den här tiden. Huset är omdränerat 2010 med platon och isodrän på utsidan.

Min plan var att riva ut parkett och asfaboard och rengöra betongen noga, sedan lägga åldersbeständig plast, 50mm XPS och fräsa ner för 20mm slang och golvvärmeplåtar och sedan lägga ny parkett ovanpå detta. Detta skulle inte bygga alltför mycket och inte kosta för mycket heller (det är ganska stort, 160m2 totalt så pengarna springer iväg rätt snabbt).

Men sen när man läser här om andra 70tals källare blir man ju lätt paranoid, man får ju lätt uppfattningen att bila ut och lägga 40cm cellplast eller Nivell/Granab golv är ett måste...

Kan man mäta fukten i plattan och komma fram till om metoden jag tänk är ok eller inte?

Hittade denna sidan i en annan källartråd nyligen http://www.byggnadskontroll.nu/index.aspx?site=byggnadskontroll.nu&page=3250

Känns som Fig 12 är ungefär det jag har men det säger mej inte så mkt i övrigt??

Alla tankar och synpunkter uppskattas!
 
Din metod fungerar säker men är det inte lite med 50 ? När du främst har du bara 3 cm kvar. Känns plattan kall nu ?
 
puda skrev:
Din metod fungerar säker men är det inte lite med 50 ? När du främst har du bara 3 cm kvar. Känns plattan kall nu ?
Självklart är mer bättre men som sagt är jag lite rädd om bygghöjden och jag tänker att det det är ok iom att jag har 10cm under plattan också. Idag snokar vi och har rätt låg temperatur i hela källaren så det är svårt att säga om plattan känns kall. Vad för temperatur borde man ha på en platta?
 
Det blir ju lite lurigt i ditt fall eftersom du redan har viss isolering under plattan. Frågan är väl du ur den är gjord och om fukt/vatten tränger upp i plattan.
Det borde du kunna kolla genom att borra några hål (nära ytterväggar) och mäta fukthalten i plattan. Se till att lägga plast eller tejp över hålen så inte fukten smiter ut den vägen och ger felaktigt värde. Var också försiktig att det inte står "för länge" så det blir kondens...

//Anders
Det säkraste är ju naturligtvis ett ventilerat golv men om du inte har någon förhöjd fukt i plattan så borde du ju klara dig utan det...

Med ett lager isolering och golvvärme invändigt kommer ju värmeväxlingen att förflyttas så hur det sen påverkar fuktvandringen är svårt att säga...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.