Hallå alla.

Jag undrar när man behöver en ackumulatortank?

Jag vet att när du vedeldar och kör solvärme så måste du ha en. Men vid pellets, värmepumpar och gas, behöver du en ack.tank då?

Använder man acktank till elpanna, eller är den typ inbyggd där??

En annan fråga, vad är det för skillnad mellan en ack.tank med elpatron och en VVB? Är det typ inte samma funktion?

Tacksam för svar

/C
 
Mig veterligen används bara ackumulatortankar när du har ett värmesystem som du inte kan styra och således måste ackumulera energin. Vedeldning och solenergi är två typexempel på värmesystem som inte går att styra så bra.

Pellets å andra sidan pytsar in pellets vid behov, samma med oljepanna, elpanna, värmepumpar och vad det nu kan finnas mer.

Ackumulatortank med elpatron skulle möjligen ha sitt existensberättigande om elpriserna var billigare under nätterna. Har för mig att det var så för några årtionden sedan när industrin gick under dagtid. Idag skulle en sådan lösning kallas överdimensionerad VVB. :)
 
Okej, det låter vettigt. Men dessa alternativ som inte behöver Ack.tank, har de ett vattenmagasin i sig (vanligtvis) eller har men en separat tank (VVB?) för det? Vilken volym bör man isf ha på en normalfamilj på 4 pers? (energibehov på 11.700 kwh)

Någon annan som har några andra inputs? Har hört att det alltid är bra att ha en ack.tank, men det är kanske om man har god ekonomi och gladeligen lägger pengar på en sån ist för en resa med familjen? :)

//C

ps. vad är skillnaden i funktion hos en VVB och en elpanna?
 
Redigerat:
VVB är konstruerad för att producera varmvatten till dina kranar. Finns såna som jobbar som värmeväxlare = värmer kommunalt vatten med samma vatten som värmer radiatorer eller kan det vara en välisolerad vattenbehållare med en elpatron i.
Elpanna är en komplett lösning och värmer vanligtvis både kranvatten och radiatorer/huset.

Har man en akumulator så kan man lika gärna ha en elpatron i som reserv ifall värmekällan havererar. En trygghet för att hålla huset varm och undvika sönderfrysta rör medan reparationen pågår. Inget som är nödvändigt men bra att ha, tycker jag.
Man kan ha både elpatron och VVB i akumulatortanken och det blir nästan som en elpanna - värmer kranvatten och radiatorvatten. Elpannor är utrustade med styrenheter som akumulatorer inte har men kan kompletteras med.
Enklast att förstå är att titta på ritningar för både panna och akumulator
gaia
 
Tackar!

/C
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.