Huset beräknas klart i slutet på mars men vi ska själva lägga golv och måla och lite sånt så när slutbesiktningen görs är det mycket som inte är klart. Man vill med andra ord inte avsluta byggkreditivet hos banken då trots att banken säger att när slutbesiktning är gjord ska vi göra en slutvärdering och sen avsluta kreditivet. Men värdet kommer ju bli jättefel om det saknas golv, färg på väggar och vitvaror.

Man har hört av andra som byggt hus att man gärna vill ha kvar kreditivet så länge som möjligt trots att räntan är högre för att det är mest praktiskt. Men till saken hör att jag ska vara föräldraledig från och med maj och detta vet inte banken om ännu. Är det smartast att fixa med lånen nu när jag jobbar som vanligt, dvs kan det bli problem med lånen sen pga att jag står som föräldraledig på pappret? Eller gäller det lånelöfte vi fick när vi började bygga? De kan väl knappast neka oss lån helt plötsligt pga att jag är föräldraledig?
 
Redigerat av moderator:
"Avsluta" ska det så klart stå i rubriken! Går tydligen inte att redigera nu..
 
Rent teoretiskt kan de givetvis neka er lånet. Lånelöftet de gav gäller ju bara vid vissa förutsättningar. Rent praktiskt behöver du givetvis inte vara orolig. Banken hade inte givit er något lånelöfte om ni ligger så nära marginalen att ni inte klarar av en föräldraledighet...
 
jhenrikj skrev:
Rent teoretiskt kan de givetvis neka er lånet. Lånelöftet de gav gäller ju bara vid vissa förutsättningar. Rent praktiskt behöver du givetvis inte vara orolig. Banken hade inte givit er något lånelöfte om ni ligger så nära marginalen att ni inte klarar av en föräldraledighet...
Ja, vi har ju med det i budgeten och även om den är lite mer ansträngd än en "icke föräldraledig-budget" så klarar vi det och det är ju under begränsad tid. Men detta är ju aldrig något vi diskuterat med banken och de är lite kinkiga så man vet aldrig med dem..
 
Vi gick till banken när min fru var föräldraledig och de räknade bara på hennes vanliga inkomst. De brydde sig aldrig om att hon var föräldraledig eftersom det var en begränsad tid. Men det kanske är olika?!
 
tobiasflood skrev:
Vi gick till banken när min fru var föräldraledig och de räknade bara på hennes vanliga inkomst. De brydde sig aldrig om att hon var föräldraledig eftersom det var en begränsad tid. Men det kanske är olika?!
Tack för ditt svar! Kollade de på föregående års årslön eller ville de ha anställningsintyg? Eller det där pappret från försäkringskassan om föräldraledigheten?
 
Exakt vad de kollar upp vet jag inte. Vi berättade bara vad vi hade för årslön/månadsinkomst. Hade inga extrapapper med oss. Men hur mycket de kollar upp i efterhand vet jag inte.
 
Någon annan som har nån åsikt om det här med byggkreditiv? Vill man helst avsluta så fort som möjligt för att få lägre ränta eller är det bra att ligga kvar med kreditivet så man kan komma med eftersläntrande kostnader som till exempel trädgård och fyllnadsmassor? Räntan på kreditivet är 3,4 och på vanliga lånet 2,77 (senaste avin). Om man ville bli av med kreditivet skulle man ju kunna ta ett för stort lån till att börja med med lite marginal så att man har pengar på kontot till resterande kostnader som har med huset att göra. Dvs om inte det här med föräldraledigheten stället till det. Nån som gjort då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.