Huset beräknas klart i slutet på mars men vi ska själva lägga golv och måla och lite sånt så när slutbesiktningen görs är det mycket som inte är klart. Man vill med andra ord inte avsluta byggkreditivet hos banken då trots att banken säger att när slutbesiktning är gjord ska vi göra en slutvärdering och sen avsluta kreditivet. Men värdet kommer ju bli jättefel om det saknas golv, färg på väggar och vitvaror.

Man har hört av andra som byggt hus att man gärna vill ha kvar kreditivet så länge som möjligt trots att räntan är högre för att det är mest praktiskt. Men till saken hör att jag ska vara föräldraledig från och med maj och detta vet inte banken om ännu. Är det smartast att fixa med lånen nu när jag jobbar som vanligt, dvs kan det bli problem med lånen sen pga att jag står som föräldraledig på pappret? Eller gäller det lånelöfte vi fick när vi började bygga? De kan väl knappast neka oss lån helt plötsligt pga att jag är föräldraledig?
 
Redigerat av moderator:
"Avsluta" ska det så klart stå i rubriken! Går tydligen inte att redigera nu..
 
Rent teoretiskt kan de givetvis neka er lånet. Lånelöftet de gav gäller ju bara vid vissa förutsättningar. Rent praktiskt behöver du givetvis inte vara orolig. Banken hade inte givit er något lånelöfte om ni ligger så nära marginalen att ni inte klarar av en föräldraledighet...
 
jhenrikj skrev:
Rent teoretiskt kan de givetvis neka er lånet. Lånelöftet de gav gäller ju bara vid vissa förutsättningar. Rent praktiskt behöver du givetvis inte vara orolig. Banken hade inte givit er något lånelöfte om ni ligger så nära marginalen att ni inte klarar av en föräldraledighet...
Ja, vi har ju med det i budgeten och även om den är lite mer ansträngd än en "icke föräldraledig-budget" så klarar vi det och det är ju under begränsad tid. Men detta är ju aldrig något vi diskuterat med banken och de är lite kinkiga så man vet aldrig med dem..