Efter många år "instängda" i en detaljplan som endast medgav 60m2 så kom Attefall som en lättnad! Nu skall vi efter många år äntligen få vår efterlängtade hall! Att det sedan innebär att badrummet kommer att behöva flyttas, sovrummet blir husets största rum och en massa andra utmaningar är ju bara ett plus! :)

DSC_1021 (Copy).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Före

DSC_1026 (Copy).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rent och fint

DSC_1027 (Copy).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Från andra hållet

Fore_sten (Copy).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen kom Dynamit-Harry

DSC_1055 (Copy).jpg
En av utmaningarna, 14 höjdmeter och 80meter utan väg upp till huset, men med lite "pannben" så går det att flytta det mesta

DSC_1061 (Copy).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min bästa kompis det senaste dagarna

DSC_1065 (Copy).jpg
Beställaren bjöd på gjutlagsfest nu ser jag fram emot murlagsfest, bjälklagsfest, vägglagsfest
taklagsfest och förhoppningsvis infyttningsfest:)
 
  • DSCN3155 (Copy).JPG
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Attefallshuset måste vara fristående. Antar att ni pratar om att man fick bygga ut 15 kvm utan bygglov som kom samtidigt.
 
Precis! "När Attefallsreglerna kom till AckeLokeBo" kanske hade varit mer rättvisande som rubrik
 
Schysst!

Hur gjorde du gjutningen mot berget? Ska ge mig på något liknande i aningen större format snart, 64 meter mur med plintar :)
 
Hua! 64 meter! :) (Hoppas du slipper köra betongen i säckar med skottkärra som jag fick göra)

Jag spolade rent berget med högtryck och borrade sedan ned armeringsjärn med jämna avstånd
 
Jo det är lite att gjuta :) Iofs mest bara gjutning så det blir plant + plintar för punktlaster, resten av muren blir lecablock. Gissar att vi gjuter samtidigt som platta. Vi ska bygga konstigt hus :) http://www.sundbynaturhus.se

Hur gjorde du gjutformar? Måste vara krångligt att få till passform mot berget.
 
Råspont och 45 x 70 reglar var min lösning på det hela.
gjutning (Copy).jpg

Spännande projekt du har på gång! Finns ett liknande här på ön där jag bor!
 
Nice, jag får göra nått liknande. Ska bli kul att sätta igång efter 2 års planerande.

Antar att du bor på Ingarö då. Vårt blir mer designat för att vara just ett naturhus, ecosol är en om/tillbyggd sommarstuga.
 
Rätt gissat! AckeLokeBo är också beläget i ett gammalt sommarstugeområde
 
Så här på 25-årsdagen av Berlinmurens fall kändes det OK att bygga upp en ny liten mur.
Kom tyvärr inte hela vägen runt, så någon murlagsfest blev det inte idag! :)

Mur1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pinussen
  • Laddar…
Småpyssel i veckan, men idag var det "Byggdag"!

I morse:
DSCN3181 (Copy).JPG

Dags att ta lunch:
DSCN3184 (Copy).JPG

Efter en stunds arbete till:
DSCN3185 (Copy).JPG

DSCN3186 (Copy).JPG

Sen blev det lite snabb golvläggning innan det var dags för Bjälklagsfest!

DSCN3188 (Copy).JPG
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Syllpapp?
 
Vilken dimension är det på golvbjälklaget? Vad har du för blindbotten?
 
Syllpapp är på plats (y)
140 cm är bjälkarna. c/c 300 där badrummet skall vara och 600 där sovrummet blir. Lika som i nuvarande hus,
Längd ca 2800mm på bjälkarna. Kommer att sätta krysskolvning/kolvning? mellan bjälkarna och även se till att få dit stödjande regel under, men sätter dit den då jag är helt säker på hur avloppet kommer att dras. Får rita och fundera en stund
 
Nervös väntan.
Skickade ut offertförfrågan på takstolar i söndagskväll. Fick svar igår och om jag beställde omgående så kunde de leverera nu på måndag! Hoppas jag har mätt rätt på de befintliga!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.