Jag har tittat på en hel del elritningar den senaste tiden och standard för när vit tändtråd används verkar vara lite olika.

En del exempel jag sett har blå, brun och gul/grön fram till första strömbrytare för att därifrån konsekvent gå med vit (vit + orange vid dubbeltrapp) istället för brun till lamputtagen.

Något exempel har varit att dra blå, brun och gul/grön via lamputtag och därifrån byta till vit till strömbrytaren.

Några har också använt brunt raktigenom men det har jag läst mig till på forumet att det inte är så lämpligt.

Tacksam om någon kan räta ut mina frågetecken? :)

Yamma
 
  • Gilla
Ville27
  • Laddar…
Vad jag känner till så fins det inget som styr vad man skall ha för färger på tändtråden
färgmärkningen på en treledarkabel är numera Brun Svart Grå varför det vid nyinstalation kan vara bra att följa detta, jag tror att många väljer just brun som färg på matande ledning. och vit eller orange som tändtråd
Vid renovering har jag ganska ofta stött på vit nolla något att tänka på om man blandar ny och gammal instalation alltså risk för förväxling om man använder vit tändtråd

hoppas att någon annan har några ytterligare synpunkter
 
Det finns bara ett måste: Skyddsjord SKA vara gulgrön.
Nolla brukar vara blå
Fas brukar vara svart eller brun.

I ett kabelsystem tager man vad man haver, fas till strömbrytare blir svart tändtråden tillbaka blir blå och byter i dosan till svart, bort till lampan och nollan tillbaka är blå.

I en rörinstallation håller man på svart/brun som fas och blå som nolla.

Tändtrådar och X-trådar finns det att välja på brun,orange, grå, två som har återvänt från karantän är röd och vit som var gamla skyddsjord och fas/nolla. I karantän sitter nu grön och gul då någon hade kopplat ihop dessa färger med skyddsjord. Sedan kanske det finns fler färger.

GUL-GRÖN får ALDRIG användas som tändtråd, fas eller nolla. En sådan liten omkoppling höll på att dräpa en kompis.

Prototypen
 
  • Gilla
Bengt65 och 2 till
  • Laddar…
Okidoki,

då stämmer antagligen alla ritningar som jag har kollat på. Det verkar som att man kan blanda lite hursomhelst förutom då gul/grön och helst också blå.

Om jag förstått det rätt så installeras belysning enligt enlinjeschema helst. Detta innebär väl, tror jag, att man går från matningen till strömbrytare till taklamputtag och därifrån vidare till en ny strömbrytare för att sedan gå till en ny taklampa etc. Om jag tolkat svaren rätt så blir det lite blandat med vit och brun (jag har brun som fas). Brun från matningen till strömbrytaren där man helst byter till vit till taklamputtaget och sedan byter igen till brun som går till strömbrytaren och där byter till vit igen - stämmer detta?

Om man matar via taklamputtaget till strömbrytaren antar jag att man då drar brun direkt utan skarvning till strömbrytaren och därifrån byter till samma strategi som ovan (förutsatt att kablarna får plats i vpröret/vprören (5 st 1,5 till vp16 är väl det som gäller)).

Tack så långt för svaren The man och prototypen. Det är kul att lära sig mer :)

Yamma
 
  • Gilla
Olgin och 1 till
  • Laddar…
S
Yamma skrev:
Det verkar som att man kan blanda lite hursomhelst förutom då gul/grön och helst också blå.
Blå SKA vara nolla! Den enda gång du får använda den till tändtråd är i en utanpåliggande kabel (3G1,5) till en strömbrytare (brun=fas, blå=tändtråd, gul/grön=skyddsjord).


Yamma skrev:
Om jag tolkat svaren rätt så blir det lite blandat med vit och brun (jag har brun som fas). Brun från matningen till strömbrytaren där man helst byter till vit till taklamputtaget och sedan byter igen till brun som går till strömbrytaren och där byter till vit igen - stämmer detta?
Alltså, man brukar dra matningen från centralen antingen till en kopplingsdosa på vägg eller takdosan. Därifrån går fasen (brun) till strömställaren. Från strömställaren till lampan kallas den tändtråd och kan ha annan färg för urskiljnings skull.
Fasen "byter" aldrig färg. Direktfas är brun och styrd fas har annan färg.


 
  • Gilla
Bengt65 och 1 till
  • Laddar…
sawsaw skrev:
Blå SKA vara nolla! Den enda gång du får använda den till tändtråd är i en utanpåliggande kabel (3G1,5) till en strömbrytare (brun=fas, blå=tändtråd, gul/grön=skyddsjord).


Alltså, man brukar dra matningen från centralen antingen till en kopplingsdosa på vägg eller takdosan. Därifrån går fasen (brun) till strömställaren. Från strömställaren till lampan kallas den tändtråd och kan ha annan färg för urskiljnings skull.
Fasen "byter" aldrig färg. Direktfas är brun och styrd fas har annan färg.
Ursäkta att jag var lite otydlig, det var precis det jag menade som du skriver. Blå används till nolla (förutom kabel). Skall försöka uttrycka mig mer noggrannt framöver...

Hur många trådar blir det egentligen som går från takdosan till strömställaren och tillbaks då?

Yamma
 
Minimum två.

En fas in och en tändtråd ut.
 
mats_o skrev:
Minimum två.

En fas in och en tändtråd ut.
Okidoki, så brytaren hanterar bara fasen och resten av trådarna går direkt till lampan. Bra, det blir logiskt och enkelt.

Tack mats_o

Yamma
 
Skrämmer liv i en gammal tråd. Måste bara försöka förstå. Tänker man rätt, rent teoretiskt, om man.
1) Matar brun, blå + jord från elcentral till kopplingsdosa.
2) Går med brun + vit från kopplingsdosa till strömbrytare
3) Går med vit+ jord + fas till lampa från dosan till lampan?


ps. Jag vill bara försöka förstå, ska inte koppla elen själv.

Försöker illustrera hur jag tänker i en skiss.

mvh Erik
 
  • elkoppling.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden stämmer men du skriver fel i 3).Tändtråd (vit), jord (gröngul) och nolla(blå) från dosan till lampan. Alltså ingen obruten fas till lampan.
 
man kan utöver tändtråd+nolla+jord dra obruten fas till lampdosan om man därifrån drar vidare till vägguttag..
 
Tack, nu är allt mycket klarare. Givetvis borde jag skrivit som jag hade ritat. Så om man har ett dubbeluttag lägger man till ytterligare en tändtråd i en avvikande färg? Dvs en obruten fas till kontakten och två tändtrådar ut.

/E
 
eriobe skrev:
Tack, nu är allt mycket klarare. Givetvis borde jag skrivit som jag hade ritat. Så om man har ett dubbeluttag lägger man till ytterligare en tändtråd i en avvikande färg? Dvs en obruten fas till kontakten och två tändtrådar ut.

/E
Ja, fast man kallar det brytare istf kontakt (förty "kontakter" stoppar man i vägguttag, brytare bryter ström och frånskiljare kopplar ifrån spänning).

Så det är till en dubbelbrytare, aka kronbrytare som man drar en obruten fas (brun i nyare standard, svart i den föregående; tag samma färg som redan finns i installationen) och ut går ut med två tändtrådar. Olika färg är att föredra, men i äldre installationer så är det ofta samma på båda... Jag tror inte att det är krav på att ha olika färger på tändtrådarna (men vet inte så jag blir gärna rättad där) men det är i alla fall smart och gör det lättare att följa kopplingen senare (har man väl kopplat in ett kronuttag i takdosan så är det skit samma, då vet man ändå inte vilken knapp som går till vilken...)

Själv bor jag i ett gammalt hus med vit fas/tändtråd, you-name-it till det mesta (och blandad svart; nolla/fas och röd; fas/tändtråd/skyddsjord)... :) (Egentligen :( för det är sådär kul...)
 
OBS! I gamla hus kan svart vara nolla och vit vara fas!

Förutsätt aldrig, MÄT ALLTID!

Använd alltid en spänningsprovare som kan visa att det finns spänning på en ledare med enpolig mätning, och försäkra dig om att du gör rätt!
 
eriobe skrev:
Tack, nu är allt mycket klarare. Givetvis borde jag skrivit som jag hade ritat. Så om man har ett dubbeluttag lägger man till ytterligare en tändtråd i en avvikande färg? Dvs en obruten fas till kontakten och två tändtrådar ut.

/E
Nej, tändtråden är en bruten fas. Du har 1 tändtråd, 1 obruten fas och nolla och jord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.