Har en fin Stanley borrsväng med en massa CI-fall borr. Tyvärr använder jag i princip aldrig den. Blir oftast skruvdragaren eller 230V lågvarvig borrmaskin som får sköta hål med stor diameter.

Borde jag kanske omvärdera detta och använda svängborren oftare?

När använder ni er svängborr, och när har den enligt er en fördel gentemot skruvdragare/borrmaskin?
 
Aldrig!!
 
Nästan aldrig. En sommar för kanske 10 år sedan användes den dock ganska flitigt under ett mindre renoveringsarbete i ett torp som inte hade el. Kan tycka att man har lite större kontroll, speciellt i början då stålet skär in i virket med mindre urflisning som följd. Går säkert att få det lika bra med borrmaskin, men jag kan ha en tendens att trycka/mata på för hårt när jag kör med maskin. Får tänka mig för varje gång det är viktigt att resultatet blir bra på ex möbler.
 
Daniel_N skrev:
När använder ni er svängborr, och när har den enligt er en fördel gentemot skruvdragare/borrmaskin?
Skulle väl vara om strömmen hade gått och alla batterier till dragarna var urladdade i så fall.......:)
Jag har också en del gamla Ci.Fall-borrar , med numera avsågade fyrkantfästen så dom passar i skruvdragaren, kanonborrar!
Borrsvängen är ett fint minne av min far, men använder den, det gör jag inte.......
 
Jan-L skrev:
Skulle väl vara om strömmen hade gått och alla batterier till dragarna var urladdade i så fall.......:)
Jag har också en del gamla Ci.Fall-borrar , med numera avsågade fyrkantfästen så dom passar i skruvdragaren, kanonborrar!
Borrsvängen är ett fint minne av min far, men använder den, det gör jag inte.......
Hur upplever du att borren fungerade efter att du sågade av fyrkantsfästet? Inga problem med att de är "obalanserade"..kan tänka mig att kraven på rakhet etc vid tillverkning av borr för borrsväng med mycket lågt varvtal skiljer sig en del från kraven vid modern tillverkning.
 
Jag har använt den ibland när jag behöver ett större vridmoment än vad borrskrvdragaren klarar, tex till skruvar som går särskilt trögt. Den medger bättre kontroll än en 230V-maskin i det läget. Jag använder den också vid utbildning av barn.

Sedan vet jag folk som använder borrsväng och spiralskruvmejsel när de jobbar i extremt brandfarliga/explosionsfarliga miljöer där inget som går på el får tas med in.

Dessutom finns det hobbyfolk som gett sig den på att allt ska göras utan elmaskiner...
 
Som sagts, aldrig, har t o m slängt den.
Har också en del avkapade som det är ett aber att få till i pelarborren, de slår liksom en del så det tar en stund men ibland kommer de till användning. Nåja ytterst sällan då.

/Kent
 
snickarboden skrev:
Som sagts, aldrig, har t o m slängt den.
Har också en del avkapade som det är ett aber att få till i pelarborren, de slår liksom en del så det tar en stund men ibland kommer de till användning. Nåja ytterst sällan då.

/Kent
Hade just en känsla av att de skulle slå lite, men får ni andra det att funka är det väl bara att testa:)
 
Ci-borr använder min far(elektriker) dagligen, vanligt i den yrkeskåren för att dra slang genom reglar, sitter ofta spik i vägen, då är det lätt med en borr som man kan slipa fort och lätt.
 
RealElwood skrev:
Ci-borr använder min far(elektriker) dagligen, vanligt i den yrkeskåren för att dra slang genom reglar, sitter ofta spik i vägen, då är det lätt med en borr som man kan slipa fort och lätt.
Fast då använder han väl flatborr?
 
Aldrig :rolleyes:
 
Daniel_N skrev:
Hur upplever du att borren fungerade efter att du sågade av fyrkantsfästet? Inga problem med att de är "obalanserade"..kan tänka mig att kraven på rakhet etc vid tillverkning av borr för borrsväng med mycket lågt varvtal skiljer sig en del från kraven vid modern tillverkning.
Visst vindar dom lite, men inte så mycket att det gör något, dom är ju dessutom så mjuka så att man kan rikta dom lite försiktigt utan problem. Jag tycker att dom är suveräna när man ska ta hål för rördragning o liknande, om man dessutom står illa till och inte kan "trycka på" så är dom ännu mer suveräna, dom drar ju sig igenom själva! Flatborr använder jag bara om jag måste, helst bara i skivmaterial och dylikt. I massivt trä är det oslagbart med en skruvborr som mer eller mindre "gör jobbet själv"
Köpte ett par bra-att-ha-borr på biltema i helgen just för eventuell rördragning i tjocka massiva träväggar, 25ggr460 mm för 169 kr och 20ggr460 mm för 109kr, kan rekommenderas!
 
  • 16-478_l.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.