Hej
Skulle byta en gammal strömbrytare till en dimmer istället och blev lite förvånade när jag skruvade upp och ser 3 kablar varav 2 är gröna och 1st är svart.
Fasen har vi på svart och grön är då tändtråd, men är inte det rätt ovanligt?
Med tanke på att man inte vill använda grön för att man kan förväxla den med grön/gul?

Mvh.
 
Magnus E K
Alla möjliga färger har använts genom åren. Jag hade grön tändtråd i en friggebod byggd -95, och i huset (från -63) var det grön nolla på många ställen.

Nu finns violett FQ att köpa, även om den är aningen dyrare än övriga färger. Antar att den är till för feminister som inte vill bli förknippade med de färger som gubbelektrikerna använder.
 
  • Gilla
  • Haha
Blodpudding och 3 till
  • Laddar…
Kan ju vara "ful-el" där man tagit vad man har.
Jag skulle koppla en lampa åt en kompis i deras fritidshus.
När jag tog bort locket i taket var det 3 trådar med varsin tomtehatt alla 3 kablar var gul-grön dvs kabel som normalt är jord.
 
E
I anläggningar med grön strömförande ledare användes röd som jord. Grön, gul, och gulgrön bör inte förekomma inom samma anläggning. Åtminstone inte inom samma grupp.
 
  • Gilla
Nove
  • Laddar…
E Emil_K skrev:
I anläggningar med grön strömförande ledare användes röd som jord. Grön, gul, och gulgrön bör inte förekomma inom samma anläggning. Åtminstone inte inom samma grupp.
Fast det är inte sant. Både grön och gul har använts som tandtrådar åtminstone så sent som i slutet på 80-talet. Då var fasen svart, neutralledaren blå och gröngul jord. Jag vet inte när detta ändrades, sannolikt med föreskrifterna -94. Men det var före min tid, det kan dock vara en fråga för @Bo.Siltberg att svara på:D
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Grön FK försvann i slutet på 90-talet. Jag gjorde mina första lärospån som elis sommarjobbande på 80-talet och då användes grön och gul tändtråd/fasledare och gulgrön jord.
Sen försvann gul och grön, just av den anledningen du nämner dvvs förväxlingsrisk med gröngul.
De äldsta gröna och gula trådarna jag stött på är 50-tal, de har således använts ihop med både röd och gulgrön jord.

(Har man flera trefasgrupper i samma central kan man hålla isär dem genom olika färgkombinationer, svart-brun-vit, svart-brun-grå, svart-orange-grå, osv. Är fasföljden inte kritisk kan man även använda tre svarta, tre bruna osv.)
 
Tiden går fort ibland Fotografen den var i sena 80-talet tillverkningen av gul och grön FK förbjöds sen användes lagren upp in i 90-talet. Däremot är det inte otillåtet att använda ens idag om man skulle tvunget vilja och ha tillgång men givetvis riktigt olämpligt. Röd FK dök ju senare upp igen efter lång tid i karantän.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
pffhhhh...jag känner mossa trilla ur öronen...
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
...grön...
 
  • Haha
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Intressant där lärde man sig något nytt, mycket kunskap här inne ja.
Vad tror ni den andra gröna kan vara till som ej är i bruk? Den var tejpad med eltejp......
 
G grottork skrev:
Intressant där lärde man sig något nytt, mycket kunskap här inne ja.
Vad tror ni den andra gröna kan vara till som ej är i bruk? Den var tejpad med eltejp......
Mest troligt att det tidigare varit två mellantrådar avsett för trappkoppling.
 
Sannolikt en tändtråd det med. Kan de ha suttit en kronbrytare tidigare? Eller lampor på två ställen?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.