Hej alla kunniga,

vi bor sedan ett år i en trävilla från 1926. Den har fått en hel del torrsprickor på delar av väster- och södergavlarna, och några få också på de andra sidorna. Vi har planerat att åtgärda det under sommaren, men en fråga inställer sig: vore det lika bra att (låta) måla om alltsammans när vi nu är igång? Om inte, kommer vi att stå där nästa år med nya sprickor på andra sidan och ännu en semester delvis uppäten av fasadarbete?

Hur vet man när det är tid att måla om (hela) fasaden, om slitaget är ojämnt?

Tacksam för svar!

Helena
 
Tilläggas kan att helheten tvättades och målades fackmässigt 2002.
 
Det är väldigt svårt att uttala sig när man inte sett huset i verkligheten. Då hade det varit lättare att ställa en diagnos.
Vad gäller torrsprickor så uppstår det även om fasaden är fräsch i övrigt. Oftast brukar man fixa till dom med målarfog för utomhusbruk som man sedan målar över. Dock är det 7 år sedan det målades så bättringsmåla enstaka brädor är nog inte lönt. Det kommer nog se lite konstigt ut även om det är samma kulör.

Jag föreslår att du tar kontakt med din lokala färghandlare och hör om de har en "husdoktor" som kan komma ut och titta till ert hus. Då får du ett professionellt utlåtande...
 
Är det en täcklasyr som användes på fasaden? Låter som så med tanke på sprickbildinigen samt att man måste måla om på så kort tid.
 
Vårt hus målades 2002 med Beckers alkydfärg med linolja (gjort av förra ägarna). Fasaden bleknade på 3-4 år och är nu bedrövligt ful med sprickor samt flagnande färg. Vi kommer att måla om alltsammans med Nordsjö Tinova VX nu. Troligen får vi byta en del av panelen också. I ditt fall tror jag inte på att bättringsmåla här och där. Kommer säkert att bli färgskillnader osv. Kanske färgen inte var så bra heller. Oljefärg år 2002 skiljer sig en hel del mot nya moderna AMA-färger vad jag vet.
 
Kadahl skrev:
Vårt hus målades 2002 med Beckers alkydfärg med linolja (gjort av förra ägarna). Fasaden bleknade på 3-4 år och är nu bedrövligt ful med sprickor samt flagnande färg. Vi kommer att måla om alltsammans med Nordsjö Tinova VX nu. Troligen får vi byta en del av panelen också. I ditt fall tror jag inte på att bättringsmåla här och där. Kommer säkert att bli färgskillnader osv. Kanske färgen inte var så bra heller. Oljefärg år 2002 skiljer sig en hel del mot nya moderna AMA-färger vad jag vet.
Har du möjlighet att måla med en akrylat så gör det! Lasyr är en halvfärg och duker inte i jämförelse med akrylaten på sågad panel.
 
Nordsjö Tinova VX ska vara samma som Demidekk Optimal, alltså en alkydoljemodifierad akrylfärg. Det är ingen lasyrfärg med andra ord.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.