Förra året tog jag över mina föräldrars hus från 1923 och i samband med det anlitades en besiktningsman från Anticimex. Han fick syn på lite färg/putssläpp nere vid golvet i källaren och påpekade lite som hastigast att jag på sikt kanske skulle behöva dränera om. Vad jag vet så dränerade farsan aldrig om och jag kan inte komma på att nån i kvarteret nånsin gjort det. Tror att det är huvudsakligen sandbotten i området.
Sen vet jag inte om det delvis beror på dålig färg, på vissa ställen är det putsat med nåt gipsliknande lättspackel som släpper lätt. Färgsläpp förekommer även på innerväggarna, borde inte problem med dränering bara vara på ytterväggarna?
Ingen konstig lukt men en kartong som min fru ställde under trappan in mot väggen (vilket man ju inte skall göra) blev fuktig med mögel i botten.
Frågan är hur orolig jag skall vara... Finns det nåt sätt att mäta?

Källarrum med färg- och putssläpp vid golv och fuktskada synlig på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Plattan suger vatten från marken så länge underlaget inte är dränerande och isolerat. Denna fukt kan gå upp i innerväggar.

Mot detta hjälper inte ny dränering då du inte kommer in under plattan. Ska du ordna det måste du bila ut plattan och göra nytt.

Men har du problem av det idag? Använder du det till annat än källare. En kartong kan man ju ställa på en distans.
 
Nej, jag har inga som helst problem. Källaren är inte inredd, har bara tvättstuga, verkstad och extrabadrum.

Plattan göt farsan på, det var stampat jordgolv från början. Tror inte det isolerades undertill.

Jag lagrar inte kartonger, det var bara en som blivit stående sen flytten.
 
Ser ut att stå på väggsula som sällan har kapilärbrytande under sig.
=Hjälper knappast fullt ut med ny dränering.
 
Kapillärbrytade lagret är absolut nödvändigt men beroende på yttre omständigheter med tanke på vilken materialtyp källaren står på så kan mycket väl dräneringen göra nytta.
En rätt lagd dränering ska läggas under u.k platta vilket resulterar i att grundvattnet inte stiger högre än vattengången i dräneringen. Står däremot plattan på lermorän kan de vara tufft att hålla de torrt.
 
Gamla hus står inte på någon platta utan på väggarna.
Därunder är det sällan kapilärbrytande skikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.