Min dotter bor i Stockholmsområdet och har byggt sig en planteringslåda att ha på balkongen, där tänker hon plantera div grönsaker. Nu är hon ivrig att komma igång och frågar mig (nästan) varje dag om hon kan "börja".

Jag, som inte har ett dugg gröna fingrar, tycker det är lite för tidigt ännu, det är mer min känsla än kunskap. Mitt svar har varit att planteringslåda är känsligare än riktig mark ute eftersom den innehåller mindre jord och därför blir känsligare vid ev. köldknäppar. och att hon ska vänta tills björken börja grönska. Lådan är dessutom för stor för att tas in vid ev. kyla. (Tror den är ca 1 m x 1,5 m)

Har jag fel??? Vad ska jag svara när hon igen (ikväll, imorgon osv.) ivrigt frågar "tror du jag kan börja plantera ut mina frön idag"?
 
Hon kan prova att sätta tex sallad nu, de flesta salladsfrön tycker om att ha lite kallt innan de gror. Det kan tom vara svårt att så sallad mitt i sommaren pga värmen.

Annars kan hon väl prova att så, om det inte tar sej får hon väl prova igen!! Hon behöver ju inte så bädden full på en gång!
 
Hemmakatten
Din dotter kan förså inomhus i små byttor, halverade mjölkpaket mm.Vissa grönsaker skall man dessutom förgro inomhus annars hinner de inte mogna utomhus.
 
Tack för era svar.

atelli - du har rätt, jag har inte ens tänkt på att man kan börja odla i "en hörna" för att fortsätta med resten senare. Försådden är redan på gång sedan ett tag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.