Finns det några nackdelar med vägghängd toalett?
 
Vi gör iordning badrummet på övervåningen och ska ha toaletten mot en snedvägg, taklutning 45 grader. Med vägghängd toa blir nog toastolen "närmre" väggen och man riskerarar att slå i huvudet kanske? Men det går säkert att fixa om man tex bygger en "låda" bakom toan så den kommer ut någon dm.
 
Det är väl priset då, ifall nackdel...
 
Badger skrev:
Det är väl priset då, ifall nackdel...[/QUOTE

Jasså är de mkt dyrare??
Min far som kommer hjälpa oss bygga vårat hus ratade vägghängd direkt när jag nämnde att jag ville ha en sån. Han jobbar inom byggbranchen.
Inga fler som är inom branchen som har något att säga?
Själv tycker jag det verkar smidigt.. lätt att städa under.
Inga nackdelar som att den inte klarar lika mkt tyngd? Blir lättare stopp?
 
Nja, kan väl förstå din far.

När det gäller vägghängda så finns det olika varianter t ex med inbyggd vattencistern. Den varianten är helt klart mer omständig.

Dock, "vanlig" vägghängd där cisternen hänger ihop (som en vanlig toastol) är det en baggis, bara att rörmokarn gör sitt jobb med anslutningarna. Att rata denna variant förstår jag inte.

Med inbyggd vattencistern är dyrast samt ger mest jobb
 
Martina
Jag förstår inte varför din far inte tycker om vägghängda toaletter. Visst, det är ju noga med att man får avloppsröret på rätt ställe och höjd. Det gäller också att ha bra bakom att skruva fast den i. Annars måste man ha fixtur. Det finns ju olika modeller av vägghängda WC. Dels med inbyggd vattenbehållare, dels med vattenbehållaren på stolen. Den förstnämnda kräver fixtur och blir kanske något dyrare.
Jag har under förra året byggt ett hus åt min dotter och måg. Dom har tre stycken vägghängda toaletter. Det är "skitbra". Lättstädat runt om.
Har själv jobbat inom byggbranchen i många år.
 
bengan6 skrev:
Martina
Jag förstår inte varför din far inte tycker om vägghängda toaletter. Visst, det är ju noga med att man får avloppsröret på rätt ställe och höjd. Det gäller också att ha bra bakom att skruva fast den i. Annars måste man ha fixtur. Det finns ju olika modeller av vägghängda WC. Dels med inbyggd vattenbehållare, dels med vattenbehållaren på stolen. Den förstnämnda kräver fixtur och blir kanske något dyrare.
Jag har under förra året byggt ett hus åt min dotter och måg. Dom har tre stycken vägghängda toaletter. Det är "skitbra". Lättstädat runt om.
Har själv jobbat inom byggbranchen i många år.
Hmm.. okej så en toastol med vattenbehållaren på stolen är att föredra alltså?
Får se om jag lyckas övertala min far. Sedan har jag ju sambon att övertala oxå. Han gillar inte alls vägghängda toaletter. Men för ett tag sedan lovade han att vi kunde ha en i ena badrummet och en vanlig i det andra.
I vilket badrum skulle ni ha den vägghängde? Det stora badrummet med bad bastu dusch eller det lilla med bara liten dusch o wc? :cool:
 
Vägghängda stolar med cisternen utanpå begriper jag mig inte på, när man ändå gör jobbet varför nöja sig med halvdant?
Gör man bara allt ordentligt med tätskikt bakom och med skvallerspalt eller skvallerrör ska det mycket till om något ska hända med en inbyggd cistern.

Satte själv vägghängt i vårt nyrenoverade badrum, och detta var min första renovering på egen hand, visst var det lite halvbökigt, men väl värt besväret när allt är på plats, "mät två gånger, såga en gång".
Har idag ingenting ståendes på golvet i badrummet, toa, kommod, och högskåp är vägghängt och underlättar extremt mycket vid städning, sedan är det ju väldigt snyggt också.
 
vic viper:Halvdant ver jag inte, ser ju klart onsyggt ut med stora lådor c:a 25 ggr volymen på vattentanken också. IFÖs vägghängda med extern cistern tycker jag är väldigt stilrena.

Smaken är olika helt klart. ;)
 
Ja att enbart ha en stor låda bakom dasset är ju helt värdelöst, då tycker jag man tappar principen för vägghängt lite, en vanlig toa tar ju då betydligt mindre plats.

Men ska man ändå flytta ut en vägg eller göra en "avsats" med hylla tycker jag att en inbyggd cistern pasar bäst, men det är ju som du säger, alla tycker vi olika, och tur är väl det :)
 
Min halvbror har en vägghängd toa och enligt honom blir det stopp lättare i den än i en vanlig. Inga jobbiga stopp dock, det räcker att hälla i en hink vatten från någon meters höjd så släpper det.
 
Det beror troligen inte på att den är vägghängd.
 
hempularen skrev:
Det beror troligen inte på att den är vägghängd.

Inte?
 
Jag har en vägghängd, en IFÖ med vanlig cistern. Det som är mindre bra med den är att bakväggen i "bajsskålen" lutar innåt så bajs fastnar lätt där med ständig rengöring som följd.
 
Androlina skrev:
Min halvbror har en vägghängd toa och enligt honom blir det stopp lättare i den än i en vanlig. Inga jobbiga stopp dock, det räcker att hälla i en hink vatten från någon meters höjd så släpper det.


Troligtvis pg.a att skålen är grundare och rymmer inte lika stor mängd skit eller papper samtidigt som spolmängden är reducerad.

Tar man bara det lugnt med att fylla skålen samtidigt som man ökar på spolmängden istället för den ynkliga mängd som är förinställd så fungerar en vägghängd precis lika bra som vilket annat skethus som helst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.