Rickard.
Håller på med en badrumsrenovering där jag har ett schakt med ventrör och avluftning som tar viktig plats och är allmänt störigt så jag funderar på en lösning.
Ventröret är ett rakt rör från tvättstugan i källaren till ovanför taket och frågan är om det finns några uppenbara nackdelar med att byta ut den mot en ventil genom väggen högt i tvättstugan.

Vi har inget stort ventilationsbehov i källaren egentligen så vi behöver inte förbättra något.
 
Bättre med hål i ytterväggen då fläkten snabbare blåser/suger ut luften.
 
Rickard.
Glömde skriva att hela huset har självdrag.
 
Risken med att du bara har en ventil är att du tappar själva självdraget och att det istället bara rinner in kallluft genom ventilen.

Men med en fläkt typ intelivent på konstant lågfart så kommer det funka fint.
 
  • Gilla
Al Mi och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
Bra poäng där.

Källaren är helt öppen upp till våningen över så det är ingen egen zon men har bara tvättstugan som tänk frånluft. Har ett par tilluftsventiler i andra rum så en paxfläkt som om inte annat stoppar tilluften där den inte ska in är ju överkomligt.

Misstänker att hur jag än gör kommer öka ventilationen an aning och också uppvärmningen men det kanske inte ens blir märkbart.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Bra poäng där.

Källaren är helt öppen upp till våningen över så det är ingen egen zon men har bara tvättstugan som tänk frånluft. Har ett par tilluftsventiler i andra rum så en paxfläkt som om inte annat stoppar tilluften där den inte ska in är ju överkomligt.

Misstänker att hur jag än gör kommer öka ventilationen an aning och också uppvärmningen men det kanske inte ens blir märkbart.
Sätter du fläkt ut från bad/tvättstuga i vägg kommer du få problem i framtiden. Ett fenomen som händer är att det oftast sugs upp i luftspalt en mot vinden och kondenseras mot råsponten. Andra fenomenet är att du får problem med fukt i panelen runt utloppet. Har bytt mängder med sånna lösningar för att istället dra dem upp genom yttertak eller i skorsten.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
N Nickesågen skrev:
Sätter du fläkt ut från bad/tvättstuga i vägg kommer du få problem i framtiden. Ett fenomen som händer är att det oftast sugs upp i luftspalt en mot vinden och kondenseras mot råsponten. Andra fenomenet är att du får problem med fukt i panelen runt utloppet. Har bytt mängder med sånna lösningar för att istället dra dem upp genom yttertak eller i skorsten.
Tack för att du skriver!

I mitt fall kommer alltså ventilationen sitta ut genom en källarsockel följt av en tegelvägg med en höjdskillnad på 2.5m-3m till takutsticket. Tror du som har sett när det skiter sig fortfarande det skulle kunna bli ett problem?

En annan potentiell lösning är att rejält gå ner i dimension på röret och låta det gå i väggen upp till vinden och ut.
 
Fördelen med röret är att det ger en viss skorstenseffekt/självdrag.
Ventil i vägggen måste ha fläkt för att göra nån nytta.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
Isakare Isakare skrev:
Fördelen med röret är att det ger en viss skorstenseffekt/självdrag.
Ventil i vägggen måste ha fläkt för att göra nån nytta.
Det är ensamt inget problem och som jag skrev har vi inget stort ventilationsbehov där då överskottsfukten från tvätt och tork på sommar/höst tar avfuktaren hand om och på vintern har vi motsatt "problem" i källaren. Vi behöver bara grundventilation för att hålla luften fräsch.
 
Rickard.
Skulle fyrkantig plastkanal vara att föredra?

110x55 (ska motsvara ø80mm) verkar vara lättillgängligt och innehålla allt jag behöver för att ta mig från tvättstugans paxfläkt till ett spirorör på vinden.
 
Rickard.
220x55 (ø125mm) gick att hitta på nätet vilket kanske är ett bättre alternativ i och med att röret jag plockat bort var ø150mm.

Någon med åsikt eller erfarenhet av dessa?
 
Rickard.
Återkoppling: Slutade i att jag provade 220x55mm fyrkantig platskanal och jag är nöjd med det, skorstenseffekten som Isakare pratade om blev väldigt uppenbar och man känner med bara handen hur självdraget jobbar men jag monterade ändå en fläkt som kanske behövs sommartid tänker jag och allt var förberett för en.
 
  • Installation av 220x55mm platskanal för ventilation med synlig självdragseffekt och monterad fläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ulfben och 1 till
  • Laddar…
Ja, kanaler behöver nödvändigtvis inte vara runda, det drar i en fyrkantig oxå.
 
Rickard.
Isakare Isakare skrev:
Ja, kanaler behöver nödvändigtvis inte vara runda, det drar i en fyrkantig oxå.
Nä jag var aldrig orolig att luften skulle vägra men det var mellan inlägg 9 och 10 som jag lärde mig att det fanns billiga och enkla kanalsystem för just mitt problem :p

Jag måste dock erkänna att jag blev lite imponerad över hur bra självdrag ändå fungerar vid fördelaktiga temperaturer, det det drog rätt bra trots att det var vindstilla.
 
U
Rickard. Rickard.ag skrev:
Nä jag var aldrig orolig att luften skulle vägra men det var mellan inlägg 9 och 10 som jag lärde mig att det fanns billiga och enkla kanalsystem för just mitt problem :p

Jag måste dock erkänna att jag blev lite imponerad över hur bra självdrag ändå fungerar vid fördelaktiga temperaturer, det det drog rätt bra trots att det var vindstilla.
Dessa kallare årstiderna så ökar ju självdraget i vertikala kanaler pga temperaturskillnaderna. Det är tur att du även monterade fläkt för under sommaren så kan du behöva hjälpa självdraget i utrymmen som alstrar en del fukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.