Ja, enligt rubriken, vad finns det för nackdelar med att låta byggandet ta lång tid?

Låt säga att det finns en tomt och 1 miljon kronor i startkapital, dessutom finns tankar om att själv projektleda ett bygge. Det vill säga inte bygga själv, men koordinera mellan hantverkare. Efter att man har fått upp ett vädertätt skal skulle vi kunna läsa på, ta in offerter och spara pengar till nästa moment osv.

Vad finns det för nackdelar med detta tillvägagångssätt?
 
Jag säger inga nackdelar! :)
Du kommer kanske få vissa kommentarer kring synergieffekter och annat med totalentreprenad, men jag är själv övertydad att det finns mycket pengar att spara på att inte ha bråttom.

Den största vinsten är att du får en helt annan överblick på bygget. Det blir svårare att krydda fakturor när varje faktura gäller ett enskilt mindre projekt.

Nackdelen är ju mer jobb för dig. Men kontruktionsmässigt och ekonomiskt är jag övertydad att fördelarna övervinner nackdelarna med råge.

Kommer på mer under tiden jag skriver. En del moment kan ju bli så små att det blir svårt att hitta någon att göra det. T.ex en elektriker som måste komma taillbaka för en liten skitgrej.
 
Det finns flera nackdelar, bland annat kostnaden för dubbla boenden etc innan det är beboeligt. Dessutom är det betydligt dyrare att ta tid enhantverkare åtta gånger för entimmarsjobb än en gång för ett åttatimmarsjobb.
 
Den främsta nackdelen är att du binder en massa kapital i bygget, samtidigt som du måste ha ett boende någon annanstans.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Du får dessutom betala fastighetsskatt istället för fastighetsavgift för tomten tills dess att huset är klart.
 
Ok, kapitalbindning och fastighetsskatt.

Synergieffekter vid totalentreprenad. Hmm.
Själv tänker jag mig att vi kan spara pengar på att inte ha totalentreprenad... 😊
Tänker jag fel?
 
Det beror på vem du frågar.

Rubriken är ju dessutom "Nackdelar med att bygga långsamt?"

Prova rubriken "Fördelar med att bygga långsamt?"
 
Så fort stommen är uppe och tät, har du förutom dubbla boendekostnader, bygglovstiden som begränsning; påbörja inom två år från bygglov och klart inom fem.

Men det finns heller ingen fördel med att bygga långsamt; det blir knappast billigare med åren och har du ett byggkreditiv under bygget är det en ren förlustaffär; kan tänka mig att en bank som lånar ut pengar också vill lyfta över ett kreditiv till ett riktigt bolån så snart som möjligt.

Jag skulle låta det ta lite längre tid att rita, projektera, handla upp och skriva avtal, för att sen genomföra bygget i "normal" byggtid. Det du sparar mest pengar på är noggranna förberedelser.
 
  • Gilla
Riemann
  • Laddar…
Med dagens räntenivåer är det nog bättre att låna rubbet, bygga snabbt och sen amortera kraftigt i början.
Planering osv kan man ju kanske dra ut på tiden, men när skopan väl är i marken så ser jag inga större fördelar med att dra ut på det, det är jobbigt nog att bygga i normalt tempo, iaf om man har en familj att bry sig om.
 
En fördel med att att dra ut några månader på det är att virket i stommen hinner torka mer innan gipsskivorna spacklas och målas, detta innerbär mindre sprickor i hörn och tak-väggvinklar.
 
En snickare som vet att han får bygga hela huset är nog mer intresserad av att konkurera med pris än en som bara ska göra stommen. Så att ta in priser på del för del kan nog snarare bli dyrare.
Vet av helt andra projekt att för långsam tidplan gör att tiden slösas bort medan för snäv tidplan gör projektet onödigt dyrt och riskerar påverka kvalitén. Lagom är bra.
 
Det är nog sant som folk säger. Fördelen med att bygga långsamt är att man kan gå in själv och göra moment som kapar kostnader. Men eftersom du inte hade tänkt att göra något själv....
 
harry73
Jag tror det blir inte bra att stressa viktiga beslut, så du kan ha en poäng att ta tid för en fundering mellan olika moment, men det finns några risker:

- Om du ändrar planerna under byggets gång, behöver du kanske göra om saker som redan är färdigt (onödigt dyrt)
- Du behöver kanske ändra ditt bygglov
- Vissa saker kan bli ogenomtänkt för att du inte ser helheten när du börjar
- Du får i praktiken ingen garanti på huset eftersom alla handverkare kan hävda att det är någon annans fel.
- Det kan bli ett riktigt segt bygge med alla nackdelar som redan nämns i andra svar.
- mm
 
Jag tycker personligen att fördelarna vinner över nackdelarna, men då är ju jag en av de segaste byggarna på byggahus :p

edit: För övrigt förstår jag inte hur man ska hinna med om man outsourcar allt åt totalentreprenad, materialval, lösningsförslag etc måste få ta tid
 
Intressant inlägg. Jag sitter med exakt samma tankar och i princip samma förutsättningar, har en tomt och en hel del startkapital, behöver inte lyfta något från banken förrän en bit in i projektet.
Jag upplever att totalentreprenadsofferterna jag får är för dyra. Jag får en känsla av att många av byggfirmans underleverantörer tar i för mycket och därför blir totalen för dyr, dessutom är marknaden övermättad nu och byggarna drar på rejält i priserna.
Om man kunde gjort det steg för steg så kunde man shoppat runt både på material och kontrakter och valt det billigaste i varje steg.
Min idé var att köra det i följande steg:
1.markarbete
2. platta
3. tät stomme med fasad fönster och tak
4. el som två steg (dragning och installation)
5. VVS
6. Kompletta badrum
7. Ytor, dvs golf innerväggar innertak, klinkers etc
8. Kök och grovkök
9. Utearealer, stenläggning terass mm.

Det nämns dubbelt boende och finansieringskostnader, jag kan inte se att dessa kommer påverka valet i någon större grad. Tex så säger byggarna som offererar till mig ca 30v byggtid. Låt säga att det istället tar 1 år dvs nästan dubbla tiden, om huset kostar tex 4mill så är det då ränta ca 3% á gjenomsnitt 2Mkr i lån för ett halt år extra = 0,03*2000000*0,5=30tkr.
Låt säga du ska ha ett boende i tillägg för tex 10'000/mån totalt 60tkr dvs totalt 90tkr.
I mina ögon borde det gå att spara in mer än 90tkr på den splittrade entreprenaden.

Det som oroar mig mest med tillvägagångssättet är garantiansvar och gränssnitt, blir det bara lite fel någonstans i gränssnittet kan det snabbt kosta ett par hundra tusen att fixa problemet. Alla kommer skylla på varandra och det är svårt att naila någon entreprenör och det slutar med att du får betala det mesta av misstagen själv.

Sen handlar det ju om ett hundratal timmar i egeninsats bara i projektledning, hur värderar man den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.