Jag är född i Sverige, på 70-talet. Jag har bara bott här o är Svensk medborgare, ena förälder Svensk, andra förälder från ett annat EU-land. Jag var nyss i kontakt med ambasaden för land X i Sverige, och det verkar som att jag kan bli medborgare i landet X. Mina farföräldrar har ännu ett annat kulturellt påbrå, vilket enligt detta lands regler kan ge mig ett 3:e medborgarskap.

Hur coolt låter inte detta med 3 olika pass, som Jason Bourne, haha ;):p:D

Varför kan man ställa sig frågam, egentligen inte av någon direkt anledning just nu, men jag leker med tanken att flytta utomlands, kanske till landet X. Och dessutom skulle jag vilja rösta i dessa länders val, om så är möjligt.

Men finns det en nackdel med flera medborgarskap undrar jag? :rolleyes:
 
Om man är ung och man kan man bli skyldig att göra militärtjänstgöring i ett land man är medborgare i.
 
kan ju vara lite jobbigt att få göra värnplikt i 3 länder, om det blir aktuellt...
 
Är man född på 70-talet så är kanske inte risken för värnplikt så överhängande.

De nackdelar jag kan se är om passen anses vara "osäkra" så att eventuella resor kan bli svårare eller omöjliga att genomföra. Eller att det kan uppstå problem med visum med dubbla medborgarskap.
 
BirgitS
Det kan medföra risker eller problem att ha dubbla medborgarskap. Den främsta risken är att ditt svenska medborgarskap inte erkänns av det andra landet, där du också är medborgare. Det innebär till exempel att myndigheterna i det landet inte tillåter Sverige att ge dig konsulär hjälp om du skulle gripas av polisen. Det kan till och med hända att en tjänsteman från en svensk ambassad inte får träffa dig.

Du kan också få problem i tredje land, i synnerhet om du inte rest in i landet på ditt svenska pass utan i stället använt ditt andra pass. Då kan myndigheterna i landet hävda att Sverige inte har rätt att hjälpa dig.
http://www.migrationsverket.se/Priv...orgare/Vad-innebar-svenskt-medborgarskap.html

Flera andra nackdelar: http://www.regeringen.se/uds-reseinformation/dubbelt-medborgarskap/
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
D09
Med tanke på nickname så antar jag att det blir en rumänsk Jason Born 😄👍
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Det där med värnplikten är ju en nackdel. Nu vet vi ju inte vilka länder det handlar om, men i Turkiet så ska värnplikten vara avklarad innan man fyller 40. En jobbarkompis till mig fick pynta in 70tkr till Turkiet för att slippa värnplikten där vid 37 års ålder
 
Tack alla för svar.

Militärtjänstgöring hade jag i åtanke redan men eftersom jag snart är 40+ så lär det inte bli.

Bra synpunkter ang juridisk hjälp om jag hamnar i knipa i annat land.
 
Läste detta nyss :

Utbildning

Om du fått fri gymnasie- eller universitetsutbildning i ditt andra hemland, kan du tvingas betala tillbaka den statens kostnader för utbildningen om du utvandrat och blivit medborgare i ett annat land.


...Så om jag gått i Skola i Sverige, där jag är uppväxt, o fixar medborgarskap i r ex Tyskland, kan jag kanske behöva betala tillbaka till Svenska Staten för min skolgång?

Arv

Vissa länder tillåter inte att arv överförs till medborgare som också har ett annat medborgarskap.


...Ops, så om mina föräldrar skriver in mig i sina testamenten så kan jag i teorin bli utan?

Troligtvis gäller detta inte i Sverige, får man hoppas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.