Y
2012-06-16-19.27.41.jpg

Mitt mål under sommaren är att återställa denna byggnad. Nytt tak blir ju det besvärligaste.
Men, min fråga justnu är dock om träväggarna som saknar lockpanel.

Hela andra sidan ska bytas, styggt slitna söderväggen.
Jag vill ju få den sidan extra fin då den syns så väl från vägen.

Vore det till någon nackdel att sätta lockpanel där? (men öppen spalt på 2 övriga sidorna)

* Mindre vind kommer in = torkar inte lika mycket = fuktigt på grusgolvet.
* Vilket man kan parera med att det blir mindre fukt och regn som kommer in.

Dränering finns på denna sidan bilden men inte andra sidan där jag önskar lockpanel.
 
Den öppna panelen på lador var till för att höet skulle torka/hålla sig torrt.
Om du ska anv byggnaden till annat än som traditionell lada kan du utan problem göra täta väggar.
 
Vår gamla loge har locklistpanel på syd-, öst- & västsidan och panel utan locklister på norrsidan. Den skulle kunna klara sig utan locklister på östsidan också. Det har med vindriktningen att göra. Här är oftast sydvästliga vindar, med tillhörande vågrätt regn/snö. Vill man vara helgarderad mot regn och framförallt snö så är det locklister och allmän tätning med brädor/lister runt taket (och grunden), dörrar etc.

Regn kommer bara in några cm på timmerstommen som mest, och torkar snabbt upp så det ser jag inga problem med, men snö... Det räcker med en springa >3mm så drar yrsnö in, och det drar in i stort sett hur långt som helst och nästan överallt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.