Mina förutsättningar:

Stort hur ~900kvm
Mängder av olika radiatormodeller och storlekar samt rördimensioner, inga acktankar.

Har idag ett öppet expansionkärl som jag strax vet volymen på. Har slängt ut pannan och håller på att montera en värmepump.

Jag vet hur jag ska dimensionera kärlet, men jag vet inte min totala vattenvolym. Jag kan anta denna på ett ungefär, men jag känner att jag isåfall hellre överdimensionerar expansionskärlet nu då jag beställer. Så jag undrar om det finns några tekniska nackdelar med detta? Jag kan även utgå från det gamla kärlets storlek och med hjälp av detta försöka pricka av systemets vattenvolym.
 
Nej, finns inga tekniska nackdelar med en överdimensionering snarare tvärtom. Bara ekonomiska och ev utrymmesskäl som begränsar.
 
  • Gilla
Sportkeps
  • Laddar…
Jag har precis varit upp på vinden och kollat det öppna kärlet.
Det saknade märkning, men lite grovt räknat med tumstocken så är diametern 600mm och höjden 600mm, och det ger då volymen till ~170 liter. Det är troligtvis mindre, alltså 150 liter då kanterna är kraftigt rundade. Men det är iaf ett utgångsvärde för detta probjekt.

Innan jag rev pannan så fyllde jag systemet vid ~20 graders vattentemp, och på manometern på stigarledningen så har jag detta värde. Se bifogad bild.

DSC_0066.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är här jag kör fast lite känner jag och jag blir lite osäker.
Det gamla öppna kärlet fungerade klanderfritt till vedeldning, och jag låg ofta uppe i 95 grader när jag eldade.

Nu kommer tempen troligtvis inte att gå över 60-65 grader någon gång.

Vad tror ni om att köra på ett 150 liter slutet? Eller ska jag säkra och köra 200l slutet?
Dessa kärl verkar bara finnas med 1,5 bars förtryck?
 
Tar du ett 200l och sänker förtrycket till 0.5bar så klarar du en systemvolym på upp mot 2m3 vid dina förhållanden så det är säkert vettigt. Det öppna skulle motsvara volymen lite under 3m3 så det faller ju bra in i antagandena.
 
150 l bör räcka gott och väl till 900 m2, troligtvis mindre än så. Med lägre temperaturer i systemet kommer vattnet inte att expandera i närheten av tidigare. Ett större förtryckt kärl kommer inte att innebära någon nackdel (förutom ökad lufttillförsel = ökad korrosion eftersom få tillverkare använder helt diffusionstäta Butyl-gummin). Snittkärlet i Sverige tappar ca 25 % förtryck/år.

Det finns en norm för hur kärlet skall dimensioneras och trycksättas (EN12828, Bilaga D).

Förtrycket skall ställas in med avseende på höjden av ditt system, inget annat. Förtrycket vid t ex. 5 m högt system är 0,8 bar. (Varje meter = +0,1 bar och sen adderas 0,3 bar för att simulera 3 m höjd på öppet kärl över högsta punkten med öppet kärl).

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.